Тимур Турлов, CEO на Freedom Holding Corp.
Базираният в Калифорния производител на електрически превозни средства (EV) Fisker обяви фалит на 18 юни, превръщайки се в петата
компания в сектора, заедно с Lordstown, Proterra, Arrival и Arcimoto, която не успя да се справи с проблемите на конкуренцията, производствения цикъл и регулаторните въпроси, както и променящите се потребителски предпочитания.
Проблемите на индустрията за електрически превозни средства засягат не само новите играчи, но и стълбовете на автомобилната индустрия като Ford(F), General Motors (GM) и Stellantis (STLV). И трите автомобилни гиганта активно намаляват собствените си прогнози през последните шест месеца.
Ситуацията с продажбите на електрически автомобили във Volkswagen Group (освен едноименната марка произвежда Audi, Porsche, Skoda), Mercedes-Benz (MBG) и BMW Group (BMW) е нестабилна.
Причината за фалитите на новите американски производители на електрически автомобили е, че те се опитват да приложат бизнес модела за пускане на смартфон в техния сектор, т.е. да разработят пълнежа и дизайна и да възложат монтажа на външни производители.
Този модел обаче не работи в автомобилния сектор, тъй като бизнес маржовете се определят от производствения цикъл и икономиите от мащаба. Tesla води индустрията за електрически автомобили именно защото има множество фабрики по целия свят.
И новите компании, които се позиционираха като "убийци" на Tesla, вече не се конкурират в този сегмент. Играчи в автомобилната индустрия като Rivian (RIVN) също преживяват лоши времена, но все още се борят за оцеляване, като развиват собствени производствени мощности.
Компанията е сключила стратегическо споразумение с Volkswagen за създаване на съвместно предприятие за разработване на софтуер за своите електрически автомобили. Rivian планира да събере 5 милиарда долара от този проект през следващите няколко години, за да се справи с недостига на финансиране.
Секторът на електрическите превозни средства направи огромен скок през последните десет години, но битката за пазарен дял (един от най- трудните етапи за всяка нова индустрия) започва сега.
За един инвеститор това може да бъде една от най-интересните възможности за идентифициране на новия лидер в индустрията или топ пет. Представители на старата гвардия - Ford, GM, Stellantis, Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW - натрупаха богат опит в управлението на производствения капацитет.
Това им дава възможност да коригират бизнес маржовете по-ефективно от по-младите компании. Новодошлите обаче имат големи технологични предимства, така че Tesla, Rivian, NIO (NIO), Li Auto (LI), Xpeng (XPEV) и Zeekr (ZK) имат добри шансове да изпреварят старите бавни компании, които не са били много успешни в адаптиране към новите тенденции.
Винаги съм имал положително мнение за Tesla. И през последните десет години видяхме нов играч да се появява на един от най-консолидираните пазари и да заема първото място в своята ниша. Този успех може да не бъде възпроизведен от всички. Но това, което е важно, е способността за адаптиране и приемане на новите бизнес условия.
Съдейки по последните новини, Rivian е започнал да се движи в тази посока. Такива стратегически решения сигнализират за гъвкавостта и способността на бизнеса да се променя с пазарните условия. За инвеститорите е важно да могат да уловят подобни сигнали, за да намерят истинския „убиец“ на Tesla и да инвестират изгодно в тази компания.
За Freedom24
Freedom24 е европейското подразделение на листнатата на NASDAQ Freedom
Holding Corp. – международна инвеститорска група с опит в САЩ, Европа и
Централна Азия. Групата обслужва 450000 клиенти по цял свят и има пазарна
капитализация от около $4,8 млрд. Като базиран в ЕС брокер на акции,
Freedom24 предлага достъп до над 40000 вида акции, 1500 ETF, и 800000 US
опции за акции, които се търгуват основно в САЩ, Европа и Азия.