АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Инвестициите в промишлеността намаляват
Промишлените предприемачи очакват през настоящата година направените инвестиции да бъдат с 26.4% по-малко в сравнение с предходната 2009 година. Това сочат данните от инвестиционната бизнес анкета на НСИ, проведена сред промишлените предприятия през втората половина на октомври 2010 г.
Според продуктовата ориентация на производството най-голям дял в очакваните инвестиции през 2010 г. формират енергетичните и свързаните с водата отрасли (52.3%), следвани от отраслите, произвеждащи стоки за междинно потребление (26.3%), и отраслите, произвеждащи хранителни продукти и напитки (10.7%).
По данни от бизнес анкетата се прогнозира увеличаване с 18.1% на обема на инвестициите в промишлеността през 2011 г. спрямо 2010 година. Около 44% от анкетираните предприятия не планират разходи за придобиване на дълготрайни активи през следващата година. Отново енергетичните и свързаните с водата отрасли формират най-голям относителен дял - 55.7%. След тях се подреждат отраслите, произвеждащи стоки за междинно потребление (26.5%), следвани от отраслите, произвеждащи хранителни продукти и напитки (7.7%).
Съобразно направлението на инвестициите през 2011 г. с най-голям дял са тези за механизация, автоматизация на съществуващи производствени процеси и за въвеждане на нови производствени технологии - 31.5% от общия стойностен обем на очакваните инвестиции в промишлеността през 2011 година. На второ място с 27.9% са инвестициите, които се очакват за заместване на износеното оборудване, а тези за увеличаване на производствения капацитет имат дял 26.6%. Останалите 14.0% от инвестициите през 2011 г. са предназначени за опазване на околната среда, за мерки за сигурност и други.
По отношение на факторите „търсене на продукцията”, „финансови ресурси и очаквани печалби” и „технически фактори”, които биха повлияли върху решенията за инвестиции през 2011 г., средно около 27% от анкетираните предприятия се въздържат от оценка. При останалите, които имат мнение, преобладават позитивните оценки. Групата „други фактори”6 е с най-висок дял на липса на мнение - 50.9%, 17.1% от предприятията дават положителна оценка, а 22.8% отговарят, че факторът не оказва влияние.
Tweet |
|