АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Инвестиционно-миграционната индустрия = $21.4 млрд.
Инвестиционните имиграционни програми по целия свят позволяват на граждани на трети страни да придобиват разрешение за пребиваване и/или гражданство чрез инвестиции в съответствие с приети нормативни условия.
Към настоящия момент над половината от държавите в световен мащаб (105) прилагат такъв тип икономически инструменти. От тях 18 са държави членки на ЕС (Обединеното кралство, Ирландия, Кипър, Малта, Португалия, Литва, Латвия, Естония, Германия, Испания, Гърция, Румъния, Франция и др.), като тенденцията в Европа е техния брой да продължава да расте. Примери в това отношение са Молдова, която стартира своята програма през октомври 2018 г., както и Черна гора, която анонсира своя икономическа програма в средата на миналата година.
В световен мащаб инвестиционно-миграционната индустрия се оценява на прибл. 21.4 млрд. щ.д. с годишен ръст от 23 %.
Инвестиционните програми в страни от ЕС също бележат добри резултати. В Кипър така са привлечени 6.6 млрд.евро, в Малта над 1. 2 млрд.евро, в Португалия 4.3 млрд.евро, в Гърция 2. 2 млрд.евро, в Испания 2.3 млрд.евро, в Ирландия 518 млн.евро.
Сред държавите, прилагащи подобен тип програми е и България. Възможността за придобиване на право на пребиваване чрез инвестиции е въведена за първи път през 1998 г. В това отношение нашата държава показа иновативност в поставянето на начало на предприемчива политика за привличане на преки чуждестранни инвестиции. Чрез законови промени през 2009 г. и 2013 г.
Какви са цифрите от Българската инвестиционна имигрантска програма:
530 бр. издадени разрешения за пребиваване на чуждестранни инвеститори;
46 броя извършени натурализации на инвеститори;
EUR 278 008 000 привлечени преки чуждестранни инвестиции за пребиваване;
EUR 49 595 000 привлечени преки чуждестранни инвестиции за гражданство;
EUR 327 603 000 общ обем на привлечени преки чуждестранни инвестиции.
Въпреки подчертано силните си страни, липсата на системна държавна подкрепа и на определен орган за координация и управление на програмата, както и смесването на процедурите и редът за кандидастване на инвеститорите и всички останали кандидати за пребиваване и гражданство, води до постигането на незадоволителни резултати. Тези данни поставят България на едно от последните места по представяне в класацията на инвестиционните програми в ЕС.
Налице са обаче всички възможности българската инвестиционна програма да постигне значителни положителни резултати в момент, когато търсенето на подобни продукти в Европа от страна на инвеститорите е голямо и продължава да нараства.
На база добрите практики, утвърдени в други държави-членки на ЕС, управлението на българската инвестиционна програма може да бъде подобрено, вземайки предвид градивните препоръки на ЕК и същевременно се повишат и икономическите ползи за страната, като бъде приложено:
Индивидуално администриране и управление на програмата, а именно:
Отделен процедурен ред за кандидатите по програмата;
Самостоятелно разглеждане на молбите на инвеститорите в целия процес на Програмата, вкл. отделяне на молбите за гражданство на инвеститорите, от тези на всички останали кандидати на други основания;
Оптимизация на административните процеси и контрол чрез определяне на единен орган за контакт, контрол и управление на инвестиционната програма. Съгласно действащата нормативна база, подобни разширени функции следва да бъдат възложени на Българска агенция за инвестиции(БАИ);
Въвеждане на минимални изисквания и лицензиране на лицата, предоставящи посреднически услуги на инвеститорите. Съгласно успешните примери в ЕС (Обединеното Кралство, Кипър, Малта, Молдова, Черна Гора), на посредниците се възлагат допълнителни задължения за предварителния контрол върху кандидатите, както и изисквания за опит и професионални стандарти при извършване на дейностите им.
Актуализация на инвестиционните опции съгласно икономическите нужди на страната, взимайки предвид успешни примери от други страни и търсенето на този тип продукти на пазара за инвестиционна имиграция. Необходима е актуализация на инвестиционните възможности за да бъдат стимулирани инвестициите в основните двигатели на икономиката - капиталов пазар, недвижими имоти, промишленост и иновации.
Институционална подкрепа - Активно промотиране на възможностите за инвестиции в България и ползите от получаването на право на пребиваване или българско гражданство чрез участие на специализирани инвестиционни форуми и специално организирани за целта събития; Пубикуване на официални статистически данни.
източник: АИКБ
Tweet |
|