АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Испанският туризъм : спад и безработица
Световната туристическа организация (UNWTO) изчислява, че Испания няма да възстанови своите предпандемични туристически индекси до края на 2021 г. Докато Испанската Банка удължава възстановяването по-далеч и предполага, че туристическата криза ще продължи поне още две години.
До момента тази година Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) понижи прогнозата си за трафика за 2020 г., прогнозирайки по-слабо от очакваното възстановяване след “катастрофален” край на летния сезон на пътуванията. Очаква се, че трафикът за цялата 2020 г. ще бъде с 66% по-малко в сравнение с 2019 г.
В този контекст бизнесмените са принудени да затворят сезона по-рано. Дори призивът за мобилизиране на националния туризъм и спадът в цените на хотелите с почти 10% не са помогнали да компенсират бедствието.
В действителност, според Националния статистически институт на Испания (INE), нощувките са спаднали с 95% през юни до 1,8 милиона, със 73,4% през юли, за да надхвърлят едва 11,5 милиона, докато през август направо са потънали с 64,3% до 16,8 милиона. Данни, които са далеч от над 127 милиона нощувки, регистрирани през същия период на миналата година – от юни до август 2019 г.-.
Някои испански региони, като Кантабрия и Астурия, са постигнали нива на заетост от 70%, много над средното за страната (44,2%) и далеч от Балеарските острови (40,3%) и Канарските острови (46,6%), които заемаха челните позиции в класацията всяко лято благодарение на чуждестранни посетители.
От Алианса за върхови постижения в туризма (Exceltur) повишават загубите на сектора за 2020 г. до 98 753 милиона евро и определят панорамата като „необичайна и мрачна“, със спад в туристическата активност от 64,7% в сравнение с предходната година . Асоциацията на работодателите смята, че този срив би обяснил повече от половината от спада на испанския брутен вътрешен продукт (БВП) за тази година, поради значителната тежест, която туризмът има в испанската икономика.
Към това трябва да се добави загубата на работни места, отбелязана през летните месеци. Като цяло секторът е регистрирал 1 500 000 работни места през месеците юни, юли и август, почти 300 000 по-малко от същия период през 2019 г. Основната част от набирането на персонал се извършва от барове и ресторанти, приблизително три от четири работни места в този сектор. Загубата на работни места в хотелите е 20% и 14% в туристическите агенции.
По този начин едно десетилетие на непрекъснат растеж спира, макар и без да спада до цифрите от 2010 г. в разгара на икономическата криза, отчасти поради прилагането на мерките за временно регулиране на заетостта (ERTE), които поддържат спада.
/със съкращения, БГНЕС
Tweet |
|