АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Италиански бижутери в София
“Водещата роля на България в региона се доказва от интереса на 45 бижутерийни фирми, най- доброто от италийнския дизайн, които идват да покажат достиженията си в София”. Това заяви извънредният и пълномощен посланик на Италия у нас н.п. Стефано Бенацо по повод предстоящото изложение на италиански бижутери, което ще се състои на 12 и 13 юни в хотел Sheraton Sofia Hotel Balkan. “За първи път в региона се организира форум, който събира толкова голяма група италиански бижутери с техни потенциални бизнеспартньори от региона на Централна и Източна Европа и Близкия Изток”, обяви Фабрицио Камастра, директор на софийския офис на Агенцията за подпомагане на италианския бизнес в чужбина ICE. Българският офис и ICE чрез своите офиси организират посещението на италианските фирми и на техни потенциални партньори от Албания, Азербайджан, Босна и Херцеговина, Чехия, Хърватска, Грузия, Македония, Молдова, Черна гора, Казахстан, Литва, Полша, Румъния, Русия, Сърбия, Словения, Словакия, Украйна, Унгария, Узбекистан, Турция и др. Сред гостите, които ще посрещнем в София, са представители на най- големите и най-важни организации и сдружения на бижутери като президента на Федерорафи, президента на златарско сдружение Валенцана, президента на Тари, президента на клъстер Марчанизе, в Кампания и др. “, обяви Фабрицио Камастра. Той подчерта, че връзката култура-бизнес е особено съществена за развитието на българо-италианските взаимоотношения, а изложението и бизнесфорумът са най-значимото събитие в сферата на търговско-икономическите връзки между двете страни за 2012 г. Изложението е част от деветия Италиански фестивал и е с подкрепата на Уникредит Булбанк. В зала “Роял” на Sheraton София хотел Балкан ще бъдат показани предмети на висшата бижутерия, изящното златарство, сребърни ювелирни шедьоври, както и корали, перли и диаманти. “Никога в сърцето на София не са съсредоточавани толкова ценни бижута, част от които са произведения на изкуството, а други - висша мода”, подчерта Камастра. Бляскаво ревю на 12 юни ще събере столичния елит. Според посланик Бенацо и Фабрицио Камастра потенциалът за разширяване присъствието на италианското бижутерство в България и региона е изключително голям, тъй като луксът винаги е на мода, а българите ценят истинските произведения поради стародавните си традиции в обработката на злато и благородни метали. “Затова ние активно подкрепяме кандидатурата на София за европейска столица на културата през 2019 г.”, подчерта посланик Бенацо.
Пазарът на бижута в България
Присъединяването на България към ЕС засили растежа на пазара на бижута в страната. Основен е делът на вносните ювелирни произведения. По данни от ноември 2011 г. пазарът на бижута в България достига нивата от преди кризата - 2007 г., като вносът на този тип стоки е над 24 млн евро. Италия заема едно от първите места като вносител в този сектор с пазарен дял от почти 7% /1,6 млн. евро за януари – ноември 2011), след Австрия, Швейцария, Турция и Германия.
Бижутерството в Италия
Секторът на бижутерството играе много важна роля в икономиката на страната и е един от най – значимите представители на марката Made in Italy по света. Историческата традиция в това
отношение се корени в древния Рим. Днес в сектора работят над 10 000 фирми. 8.500 са
занаятчийски, 1.500 – индустриални. Над 50 000 души работят в сектора, а творенията им се
продават в 24 000 магазина. Над 70% от продукцията е за износ. С дял от 4,5% от световния износ, Италия в момента заема трето място сред основните производители, като пред нея се нареждат само Индия и САЩ.
През 2011 г. златарският сектор в Италия е регистрирал ръст на износа от 17,5% спрямо предходната година. По данни от ноември износът на бижута от Италия достига 6,6 милиарда евро. Основните пазари през 2010 г. са ОАЕ, Швейцария, САЩ, Франция, Хонг Конг Китай, Индия, Турция, Германия, Великобритания и Испания. Италианското златарско производство е концентрирано в зоните на Арецо /Тоскана/, Виченца / Венето/, Валенца По /Пиемонт/, Рим, Милано и област Кампания. В областта на производство на сребърни бижута най-известни са Падуа, Флоренция, Палермо и област Марке. По-голямата част от производителите на висококачествени италиански бижута към днешна дата са фамилни фирми, главно малки и микропредприятия. Голяма част за занаятчийски компании. Много създават собствени марки, а някои по-малки.
Първоначалните клъстери се развиват непрекъснато: Виченца сега обхваща Тревизо, Падуа, Верона; Арецо се простира до Флоренция и Лука, Валенца По (провинция Алесандрия) до Торино и Асти; Милано – до Комо и Варезе; Неапол – до Казерта, в чиято провинция, в Марчанизе, се създава златарският център Тари; Рим също има своя клъстер, обхващащ и Фрозиноне.
На първо място по износ (данни от 2010 г.) е клъстерът на Арецо с около 1,5 млрд. евро, следван от Виченца (1,2 млрд.), Алесандрия (562 милиона), и Милано (506 милиона), следвани от Тревизо, Флоренция, Падуа и Рим. През първата половина на 2011 г. Алесандрия почти удвои износа си (+92%), а Виченца достигна ръст от 11,2%; другите клъстери принципно са постоянни в развитието си, с изключение на Рим, който регистрира лек спад.
Tweet |
|