АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Италия държи 7% от пазара на бижута в България
Два дни ще продължи изложението на италиански бижутери, което започва в хотел Шератон. Форумът събира голяма група италиански бижутери с техни потенциални бизнеспартньори от региона на Централна и Източна Европа и Близкия Изток. Ето какво каза за бижутерийната индустрия на Италия Фабрицио Камастра, директор на софийския офис на Агенцията за подпомагане на италианския бизнес в чужбина ICE за EconomyNews.bg
Г-н Камастра, какъв е приносът на бижутерийния сектор в икономиката на Италия?
Тази промишленост заема все още едно от водещите места в разпространението на Made in Italy по света: секторът регистрира шестото по размер положително салдо в износа на Италия, предшествано само от горива, части и аксесоари за автомобили, машини за обработка на пластмаси/гума/други материали, смесителни батерии и електродомакински уреди. В сектор мода и аксесоари положителното салдо на бижутерийната промишленост е най-голямо. През 2010 година стокооборотът на тази индустрия /след спада през 2009г./ отбеляза ръст от +18,2%, тласкан от силното увеличение на продажните цени, като следствие от поскъпването на ценните метали. А предварителните данни за първите девет месеца на 2011г. потвърждават прогнозите за ръст на износните потоци от порядъка на 16%, в съответствие с тенденцията за покачване на продажните цени и на ценните метали.
Италианските бижута се отличават с фина изработка. Според официалната статистика Италия работят 10 000 фирми, 8 500 от тях са семейни. Каква техника използват те? Какви инвестиции са нужни, за да се купи тя? Българските бижутери твърдят, че фината изработка се постига не ръчно, а с технологични уреди. Така ли е наистина?
Този сектор разчита на обединяване на фирмите в индустриални клъстери. Това е така, защото редом със занаятчиите в Италия е налична и мрежа от поддоставчици, високоспециализирани в обработката на метали (изискваща задълбочени познания по химия, физика и механика), в производството на заготовки, в дизайна, чак до технологичния трансфер и други важни услуги. Бих казал, че именно в това е тайната на техния успех: стил, качество, но и прилагана технология във всички фази на производството. Технология, която често пъти е персонализирана от самото бижутерийно предприятие.
Какви са нивата на цени и качество в италианската бижутерийна индустрия - от масово производство до лукс?
Ценовите нива са най-различни, тъй като италианското производство, въпреки че поддържа високо качество, е много разнообразно. Някои фирми са по-традиционни, други обновяват непрекъснато гамата си от изделия, като следват настроенията на пазара, а трети дават предимство на сегментите със силно творческо и модно съдържание. Но ако трябва да обобщим, след демократизирането през 90-те години и консолидирайки се през годините след 2000 г., водещ сегмент от италианското бижутерийно производство отново става най-високият клас.
Български бижутери се оплакват от нискокачествената конкуренция на пазара от турски и китайски производители? Италиански компании, които изнасят продукцията си, имат ли подобни проблеми?
Разбира се, конкуренцията е ожесточена във всички ценови сегменти, но, естествено, се чувства най-силно в по-ниския пазарен сегмент и в масовото производство. И в този период на всеобща икономическа криза стратегията на някои международни играчи, които работят, оказвайки натиск върху цената и качеството на материалите, които обработват на ниска цена без да инвестират в нови технологии, е фактор, който влияе както на италианския, така и на международния пазар. Бижутерите се опитаха да ограничат вредите, като заложиха на интелигентни решения по отношение на продуктите и на технологиите; от решаващо значение във фирмената стратегия остава вниманието към промените, както икономически, така и културни, свързани с потребителите и диверсификацията на новите пазари.
Какво е мястото на италианската бижутерия на българския пазар според вашите наблюдения?
Италия се утвърждава като един от основните доставчици в сектора: в момента страната ни заема пето място, с пазарен дял от почти 7% (с продажби от 1,6 милиона евро за периода януари-ноември 2011), след Австрия, Швейцария, Турция и Германия. През 2007г. и 2008г. италианските бижута бяха с общи продажби съответно от 4 милиона и 5,2 милиона евро. Италианските изделия са много привлекателни за българския пазар, макар че все още не са широко разпространени в основните центрове, тъй като са достъпни за ограничен сегмент от потребители. Все пак, те намират място в един пазар, който е възприемчив към бижутата. Обработените перли, скъпоценните и полускъпоценни камъни са във възход на пазара тук, особено като резултат от навлизането на известни марки. Става дума за бижутерийни и ювелирни артикули (митнически код 7113, най-висока стойност в общия внос с 6 милиона евро, където Италия трябва да завоюва отново позициите си до 2008г.), както и за необработеното и полуобработено злато и сребро (митнически код 7108, втора позиция в общия внос и код 7106, трета позиция, със съответно 5,7 милиона и 1 милион евро, където, обаче, позицията на Италия е маргинална).
Като се имат предвид променливите потоци във вноса на бижута от злато и сребро от страна на основните страни вносителки в България (с изключение на Австрия и Швейцария, които бележат исторически най-високите си стойности), считаме, че може да има обръщане на тенденцията по отношение на доставките от Италия, преди всичко за изделията, които позволяват на нашата бижутерска промишленост да поддържа световно лидерство с имиджа си, дължащо се несъмнено на оригиналността, фантазията и елегантността на изработката, но и на непрекъснатото технологично обновление.
Tweet |
|