АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Италия затвори страница в авио историята си



Важна глава от историята на италианската авиация бе затворена след последния полет на италиански национален превозвач Alitalia.
Полет AZ01586 кацна на римското летище "Фиумичино", след като излетя малко по-късно от предвиденото в разписанието от летището в Каляри, остров Сардиния, предаде ДПА.
Самолетът е бил почти изцяло запълнен, със 180 пътници на борда, информира АНСА. С него Alitalia сложи край на 74-годишната си дейност в авиационния сектор.
Италианският национален превозвач е основан през 1947 година и десетилетия наред марката бе символ на поствоенния икономически бум в страната.
Новата държавна компания Italia Trasporto Aereo - ITA вече изпълнява редовни полети.
Тя е смятана за наследник на Alitalia, но както италианското правителство, така и ЕК се надяват да скъса с проблемното финансово минало на предшественика си.
Alitalia не е реализирала годишна печалба от 2002 година. Многократните опити за стабилизиране на финансите й се провалиха, включително и усилията да се намерят частни купувачи. Сред разглежданите варианти бяха Delta и Lufthansa, с които бяха водени преговори.
Авиокомпанията бе приватизирана през 2008 година, но въпреки това продължи да се нуждае от мащабна държавна помощ. През 2017 година тя обяви фалит и бе поета от специални администратори.
Два последващи държавни заема влязоха в конфликт с правилата на ЕС за държавна помощ, целящи да осигуряват равни условия в авиационния сектор на Стария континент.
През 2020 година ограниченията заради пандемията от Ковид-19 отново поставиха Alitalia на колене.
Спасителна финансова помощ позволи на компанията да лети, но и проправи пътя за ренационализацията на италианския национален превозвач под формата на новата компания ITA.
ЕК даде зелена светлина за новата авиокомпания и я стимулира допълнително, като я освободи от отговорност за €900 млн. евро ($1 млрд.) незаконна държавна помощ, отпусната на предшественика й през 2017 година.
Изпълнителният орган на ЕС потвърди, че инжектираните от италианското правителство в новата компания €1,35 млрд. са в съответствие с правилата на ЕС.
ITA стартира дейността си флотилия от 52 самолета. Тази година в обслужването на полетите й ще работят до 2950 души спрямо персонала от 10 000 души на Alitalia.
Първоначално авиокомпанията ще предлага 45 дестинации и 61 маршрута, включително Франкфурт, Париж, Лондон, Ню Йорк и Буенос Айрес.
Първият полет на ITA излетя тази сутрин от миланското летище "Линате" в 06:20 часа (07:20 часа българско време) за Бари, Южна Италия с 60 пътници на борда. Самолетът е поел обратно към Милано с 98 пасажери, съобщи специализираният сайт АвиоНюз.
Според данни на компанията през първи ден от дейността си тя ще обслужи 191 полета.
Tweet |
|