EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Казусът с жп гарата на Нова Загора

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Казусът с жп гарата на Нова Загора

mail06:57 | 25.08.2021прегледи 995 коментарикоментари 0


Снимка: Община Нова Загора

Старата сграда на жп гарата в Нова Загора ще бъде вписана като паметник на културата от местно значение, съобщи областната администрация в Сливен. Така тя ще се запази, след като по проект на нейно място трябваше да бъде изградена гара тип "павилион".
Областният управител на Сливен Минчо Афузов се е срещнал с министъра на транспорта Георги Тодоров и министъра на културата проф. Велислав Минеков, след протестите срещу предвиденото събаряне на сградата на гарата и заявеното несъгласие от местни жители и инициативен комитет. По случая са образувани преписки в двете ведомства, както и в областната администрация.
От Министерството на културата са поели ангажимент да направят необходимото 100-годишната гарова сграда да бъде призната за паметник на културата от местно значение. А от Министерството на транспорта ще търсят възможности за архитектурно решение, което да позволи новият модерен обект да бъде интегриран по подходящ начин с историческия.

Проектът за нов гаров комплекс

Снимка: НКЖИ

Гаров комплекс Нова Загора е разположен на 8-ма железопътна линия в участъка Пловдив-Бургас. През жп гарата преминават три железопътни направления – към Богданово, към Бургас (Ямбол, Карнобат, Бургас) и към Стара Загора (Стара Загора, Пловдив, София). Поради стратегическото си място, гаровият комплекс е изключително важен за железопътната инфраструктура у нас.

При гаров комплекс Нова Загора ще се изгради изцяло ново приемно здание, ще се извърши реконструкция и модернизация на първи, втори, трети и четвърти перони със завишение на височината им от 330 на 550 мм от глава релса и свързано с това преустройство на железния път. Ще се изпълни вертикална планировка с прилежащ паркинг,  паркоустройство и благоустройство на околното пространство и т.н.

  • Стойност на договора за строителство: 2 721 279,00 лв. без ДДС
  • Изпълнител: ВДХ АД
  • Стойност на договора за надзор: 109 999,00 лв. без ДДС
  • Строителен надзор: Сдружение "НЗ Инфраструктура"

ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ

Проект „Реконструкция на гарови комплекси Стара Загора и Нова Загора“  цели подобряване интермодалността при превоза на пътници и товари и развитие на устойчив градски транспорт, чрез изграждане на модерни гарови комплекси тип пътнически терминали за връзка с градския транспорт. По този начин ще се осигури ефективно подобрение на предлаганите железопътни услуги, чрез изграждане на модерни и многофункционални сгради и съпътстващи съоръжения, гарантиращи равнопоставен достъп на гражданите с намалена подвижност.

Проект „Реконструкция на гарови комплекси Стара Загора и Нова Загора“ се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.

История на гарата*

Историята на гарата на Нова Загора логично съвпада с историята на железниците в България. Първата железопътна линия е построена през 1866 година и свързва градовете Русе и Варна. Нова Загора влиза в железопътната карта през 1874 г. с построяването на  участъка, свързващ Симеоновград с Нова Загора. Тогава е изградена и първата железопътна станция в нашия град. Тя се е намирала в югозападния край на съвременна Нова Загора, на мястото на бившия Ремонтен завод. В строителството на железопътното трасе, а предполага се и на жп станцията взема участие и местното население, което изпълнява грубите изкопчийски работи. Любопитна подробност е, че един от хората, работили на трасето е Стоил Ив. Вучков – Стоил войвода.  Железницата се е ползвала предимно за превоз на зърно, но от нея са се възползвали и хора, превозвани в белгийски вагони, тип пътнически каруци, по английски образец. Удобното пътуване е гарантирано от осветление с козлово масло и отопление с въглища. Железопътният транспорт в тогавашна България е ползван от представители на революционните комитети, подготвящи Априлското въстание като по релси до Нова Загора е било доставяно оръжие от Одрин и Цариград.


По време на Руско-турската освободителна война 1877-1878 г. жп станцията е напълно опожарена. „…от жп станцията бяха останали само жалки останки, купища от керемиди стояха на земята…“, казва съвременник на събитията.
В кадастралната карта на Нова Загора от началото на 20 век на мястото на настоящата гара няма нищо. Нейното строителство започва през 1912 г. и завършва през 1918 г. Съществуват две снимки на гаровия персонал от началото на 20 век и от 1932 година, на които се вижда и част от южната фасада на сградата.
По късно през 1954 до 1959 година тече реконструкция на сградата до вида, в който я познаваме и днес. Знак за това е поставеният надпис на мозайката на входа на чакалнята.


*Община Нова Загора отправя благодарност за подготовката на материала към служителите на Исторически музей Нова Загора, Библиотека при НЧ „Д. П. Сивков“ и Антоанета Генчева.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg