АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Как български производители стигат на чужди пазари?
Елица Стефанова
Български производител на баница реализира износ, който се равнява на продажбите му за десет години напред в търговската верига, с която работи. Друг производител – на биволска луканка, само за седмица има поръчки за 108 000 бройки от този артикул за продажба в Германия и Ирландия. Подобен е примерът с българско вино – общо 131 хиляди бутилки вино на стойност 1,3 млн. лв. от 7 български производителя са поръчани за 2018 г. за пазарите в Словакия, Румъния, Полша и Великобритания. Любопитен момент е, че един от българските винопроизводители ще произведе толкова вино за продажба в Полша в рамките само на една седмица, колкото са обичайните му производствени количества за една година.
Това са само част от примерите как чуждестранна търговска верига може устойчиво и дългосрочно да си партнира с български доставчици и да е трамплин за тяхната реализация на други пазари. Формулата е на Лидл България.
Как го правят?
Всеки качествен артикул на доказан производител има шанс да излезе на чужди пазари чрез няколко вида експорт – постоянен, кампаниен и специфичен.
Най-харесваните български продукти в другите европейски страни са баница със сирене, антипасти, сушено филе, овче сирене и бира. Трябва обаче да се отчете, че понякога вкусовите сходства не съвпадат и това е недостатък, който може да бъде преодолян чрез туризма – ако повече европейци гостуват на страната ни и опитват типична българска храна и тя остави приятен спомен, вероятността да потърсят български продукти в рамките на кампании като „Балканска седмица” нараства значително. И все пак трябва да се отчете факта, че български продукти се реализират успешно на чуждестранни пазари, благодарение на веригата - нещо, което трудно биха постигнали самостоятелно.
Tweet |
|