АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Как българските улици поглъщат милиони
Мира Лазарова
Улиците на София са не само грозни, но и са изключително амортизирани. Градът има около 3,4 хил. километра улична мрежа, като само 20% от мрежата не се нуждае от ремонт, а други 20% трябва да се изграждат отново.
Някои улици не са ремонтирани от 20-30 години, а според експерти те трябва да се рехабилитира на всеки 5 години.
Столична община обяви, че през март и част от април ще запълва дупките на града.
За ремонт на всички улици и булеварди в София са нужни над 2-3 млрд. лева, а целият бюджет на Столична община е 1,2 млрд. лв. коментира по този повод кметът Фандъкова.
През тази пролет Варна има дупки на обща площ от 1054 кв.м. по данни на експерти от варненската администрация. По предварителни оценки минималната сума, която ще бъде нужна е 76 хил. лв., тъй като цената за запълване на 1 кв.м. дупка с дълбока 4 см. е 36 лв. Причина за изключително тежкото състояние на варненските уличи е, че върху 90% от улиците не е полаган нов асфалт от 20-30 години.
Бургас също има надупчени улици. Кметът Димитър Николов предупреди пътно поддържащите фирми, че ще продължават да плащат за своя сметка, ако не извършват качествени ремонти по бургаските улици. Това касае, както аварийното запушване на дупки, така и извършването на цялостни реконструкции на уличните платна.
Четири- степенна стратегия представиха общинските съветници от комисията по Строително-монтажни работи СМР, включваща цялостна реконструкция и изграждане на нови улици, частична рехабилитация на улични платна, аварийно закърпване на дупки и увеличаване гаранциите на ремонтите дейности.
Според бургаската администрация причината за множеството дупки по българските улици се крие в тежките зимни условия и тоновете луга и сол, използвани за почистването им.
Тази картина се повтаря във всички български градове от години.
Колко средства харчи държава и общините всяка година, за да се запълват дупки по улиците и пътищата?
Липсва обобщена статистика, но все пак според регионалния министър Росен Плевнелиев предишното правителство е имало за 2007 година 396 млн. лв. за пътни ремонти, /без поддръжка на улиците/, през 2008 и 2009 сумите са били по 400 млн. лв. всяка година. Само 67 млн.лв. са предвидени за ремонт на дупки по държавните пътища за 2010.
В София за 2008 и 2009 г. за текущи ремонти са платени 66 млн. лв., т.е. средно по 22 млн. лв. През тази година са предвидени за дупки нови 27 млн. лв.
При свиване на публичните разходи през тази и следващата година шансът улиците и пътищата да се ремонтират намаляват. Т.е. и другата година може да се очаква отново същата картина – нови дупки, нови поправки, още пари, често за същите дупки или за такива, образували се на сантиметри от предишните.
Според експерти единственото правилно решение е основен ремонт на пътната мрежа, но както стана ясно за София ще са нужни между 2-3 млрд.лв. Остават европейските оперативни програми. Росен Плевнелиев обяви, че от 7-те програми кабинетът ще се опита да прехвърли 1 млрд. евро от проекти, които нямат шанс да бъдат реализирани, за рехабилитация на пътища. Затова обаче е нужно разрешение на ЕК.
Tweet |
|