EUR 1.9558
USD 1.8535
CHF 2.0887
GBP 2.3406
CNY 2.5586
you tube
mobile version

Как Виена се справя с трафика си?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как Виена се справя с трафика си?

mail07:19 | 20.02.2017прегледи 2030 коментарикоментари 0


На въпросите на EconomyNews.bg отговаря инж. Ангелика Винклер*, която е заместник-ръководител на Магистратски отдел MA 18 (Градско развитие) и ръководител на отдел „Стратегии за мобилност“ в този Магистрат на община Виена.

Kолко автомобили има във Виена?

През 2016 във Виена имаше 685.000 регистрирани автомобила.

Трафикът е едно от най-големите предизвикателства във всеки голям град и всяка столица. Какви мерки се вземат по настоящем във Виена за намаляване на автомобилния трафик?

От години вече Община Виена успешно залага в своите концепции за мобилност непрекъснатото увеличаване на подкрепата за екологичните видове транспорт, тоест на обществения и велосипедния транспорт и движението пеша. И в приетата през 2014 „Концепция за мобилност“ подкрепата на екологичния транспорт продължава да бъде централен елемент, например чрез създаване на т.нар. „алеи за разходка“ с цел подобряване на условията за движение на пешеходците.

Последователното управление на местата за паркиране допринася не само за чувствително подобряването на положението на живущите в управляваните райони, а и за значителното намаляване на трафика като цяло.Целта на концепцията за мобилност е до 2025 80 процента от придвижването във Виена да се извършва с екологичен вид транспорт.

Какво кара виенчани да сменят автомобила с обществен транспорт? Какво прави общината в тази връзка?

Благодарение на непрекъснатото разширяване на атрактивните предложения и инфраструктурата общественият транспорт във Виена е най-използваната форма на мобилност. 39 на сто от всички пътувания в момента се извършват с обществен транспорт. Разширяването на мрежата - както в развиващите се райони на града, така и в гъсто застроената градска зона – продължава непрекъснато. През 2017 ще бъде открита нова отсечка по една от линиите на метрото в южната част на Виена. Успоредно с това е в ход проектирането на нова линия на метрото в централната градска зона, която значително ще разтовари съществуващата мрежа. Виена продължава да инвестира и в оптимизацията на съществуващите трамвайни и автобусни връзки.

През 2016 пътниците в обществения транспорт са били общо 954 милиона, което е нов рекорд. 733,000 души имат карти за годишен абонамент, което е повече от регистрираните автомобили. Преди десет години в града имаше два пъти повече автомобили отколкото бяха редовните клиенти на градския транспорт. Това се дължи не само на гъстата транспортна мрежа, а и на изгодната цена на годишния абонамент - 365 евро, тоест само едно евро на ден.

Какво мислите за обособяването на пешеходни зони в центъра на града?

Пешеходните зони значително допринасят за облагородяването на общественото пространство. Те предлагат повече място за разходка, пазаруване и пребиваване навън. Като цяло пешеходните зони, а също така и смесените зоните, където се срещат различни видове участници в движението, допринасят за по-справедливото разпределение на общественото пространство, разширяват начините, по които то се използва и така повишават привлекателността на града.

Какъв е смисълът на смесването на Мариахилферщрасе: чисто пешеходна зона и смесена зона, в която се срещат различни видове участници в движението, тоест могат да се движат и автомобили, но с ограничена скорост?

Предимството на смесените зони е, че стимулират вниманието на по-силните участници към по-слабите и по този начин и съвместното участие на всички в движението по улиците. Тези зони намаляват възпиращото въздействие, което има автомобилното движение върху пешеходците, като едновременно с това позволяват неограничен автомобилен достъп до съответното място. За търговски улици като Мариахилферщрасе и особено за търговските МПС този аспект е особено важен.

Какви цели и мерки за намаляване на автомобилния трафик предвижда Община  Виена за в бъдеще?

Виена много силно залага на иновативните елементи, отговарящи на световните тенденции за мобилност на бъдещето. Например на насърчаването на моделите за споделяне под мотото „споделяне вместо собственост“ и на изграждането на т. нар. „точки за мобилност“ с лесен достъп до алтернативни форми на мобилност. Друг акцент поставяме върху сътрудничеството с научноизследователските институти в областта на управлението на транспорта и транспортната информация.

Не на последно място вече се занимаваме с въздействието, което биха имали алтернативните технологии, например автономното шофиране, върху града. Общината смята, че използването на електрическата мобилност е полезно, особено в бизнес-трафика. Що се отнася до частното придвижване, смятаме, че трябва да се насърчава преминаването към други форми на придвижване, различни от личния автомобил, без значение с какво задвижване са те, за да може да се освободи място за друг вид използване на общественото пространство.

______________

*Инж. Ангелика Винклер е завършила Техническия университет на Виена, специалност „Устройство на територията“. Има магистратура по „Политическо управление“. От 1993 работи на различни позиции в Магистрата на Община Виена, от 2001 заема ръководни постове. Днес тя е заместник ръководител на Магистратски отдел MA 18 (Градско развитие) и ръководител на отдел „Стратегии за мобилност“ в този Магистрат. Работи в различни национални и интернационални мрежи на градовете (Eurocities, Австрийското сдружение на градовете, научно-изследователско дружество за пътищата и транспорта). Във фокуса са стратегическото планиране на мобилността за всички видове транспорт от метрото и трамвайния транспорт до пешеходния и велосипедния транспорт. На преден план излизат обаче все повече и нови теми като Смарт сити (интелигентните градове), енергията и новите форми на мобилност (споделяне на автомобили, електромобилност, mobility on demand).  Именно в пресечната точка на планирането на мобилността и градското развитие Ангелика Винклер си е поставила за цел, чрез интегрирано планиране да оптимизира системата, наречена „град“.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg