EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Как да проверим качеството на зехтина? видео

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как да проверим качеството на зехтина? видео

mail07:10 | 12.11.2024прегледи 203 коментарикоментари 0


Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ) оповестиха резултатите от съвместна проверка по сигнал на асоциация Активни потребители на зехтин, чиито етикети заблуждават потребителите. В резултат близо 28 000 бутилки "зехтин" със заблуждаващ етикет са изтеглени от българския пазар като нарушаващи Регламент (ЕС) 2022/2104 на ЕС. Така са защитени интересите на потребителите, преустановено е предлагането на този вид зехтин и той е изтеглен от производителя.

Къде е проблемът?

      Забраненият от властите продукт представлява 1 /един/ литър смес от слънчогледово масло и екстра върджин маслиново масло (20%). Видимо на предния етикет с големи букви е записано “Extra Virgin Olive Oil” и до него с по-малки букви е записано (20%), като непосредствено до този текст има изображение на клонка от маслиново дърво с две зелени маслини. При повторно преглеждане на предния етикет се открива и страничен надпис до „Extra Virgin Olive Oil” с текст „Mediterranean Blend Italian Sunflower Oil &”, като прави впечатление, че наименованието на продукта започва с този текст и същият е значително по-малък от „Extra Virgin Olive Oil”. 

      Етикетът със съдържанието на продукта разкрива, че наименованието на продукта е „Бленд от слънчогледово масло и екстра върджин маслиново масло (20%)“, а в съдържанието се открива, че в продукта се съдържа 80% слънчогледово масло и 20% екстра върджин маслиново масло. 

      Изображението на двете зелени маслини върху етикета на въпросната бутилка противоречи на разпоредбата на чл. 12, пар. 2 от горепосочения Регламент (и параграф 23 от преамбюла). В тази разпоредба се предвижда ограничение за поставяне на изображения и графични средства, които да усилват възприятието, че продуктът съдържа “Extra Virgin Olive Oil”, ако маслиновото масло не е поне 50% от съдържанието на бутилката.

      Използването на такъв тип изображение и начина на позициониране на  наименованието върху търговския етикет – началото на наименованието е с по-малки букви и е позиционирано настрани така че да може да се прочете първо „Extra Virgin Olive Oil“, може да въведе средния потребител в заблуждение, че закупува бутилка с високо качество маслиново масло, като в действителност купуват смес от слънчогледово масло и маслиново масло. 

Действията на институциите

      При извършената проверка са потвърдени описаните в нашия сигнал несъответствия в етикетирането на продукта съгласно изискванията на Делегиран Регламент (ЕС) 2022/2104, респективно продуктът не може да се предлага на пазара на Европейския съюз. БАБХ е предприела действия съгласно вменените правомощия на институцията и наличните 27 631 бр. бутилки “Mediterranean Blend of Italian Sunflower Oil & Extra Virgin Olive Oil (20 %)” от 1 л. са спрени за продажба. Изготвено е уведомление до компетентния орган на Италия по системата за храни и фуражи (RASFF) за обмен на информация между страните-членки по отношение на етикетирането и информацията, която е предоставена за продукта “Mediterranean Blend of Italian Sunflower Oil & Extra Virgin Olive Oil (20 %)”.

      Българският бизнес оператор, при който са спрени бутилките със “зехтин“, своевременно е уведомил Българската агенция за безопасност на храните, че производителят на продукта - италианският бизнес оператор “BASSO FEDELE E FIGLI SRL” ще предприеме действия по обратно изтегляне в Италия на продукта. Контролираното количество от БАБХ 27 631 броя бутилки са изпратени обратно към Италия. Компетентният орган на Италия чрез системата за храни и фуражи (RASFF) за обмен на информация между страните членки, е уведомил БАБХ, че цялото възбранено количество е изтеглено от производителя в Италия.

За какво трябва да внимавате, когато купувате зехтин?    

      Поради спецификата в производството и търговията на маслиново масло, често пазарните стимули водят до появата на нискокачествен, а понякога направо фалшив зехтин в магазините. Подобни случаи са известни от векове, което води до законодателно установяване на критерии за качество и чистота на маслиновото масло в много държави. През 19 век се създават и първите методи за химичен анализ, като някои от тях са валидни и в наши дни. Европейският съюз е водещ производител и консуматор на маслиново масло, изискванията към зехтина са законодателно уеднаквени за всички страни членки чрез Регламент 2568/91.

     Традиционно зехтинът се добива посредством студено пресоване на плодовете на маслиновото дърво и този най-висококачествен продукт се нарича „Extra virgin olive oil“ (Екстра върджин маслиново масло). Всяка допълнителна обработка, например рафиниране, влагането на химически добавки (Е номера) или използването на химични разтворители при екстракцията, обикновено повишава добива и трайността, но влошава качеството на маслото. Регламент 2568/91 класифицира зехтина в 8 категории, всяка със съответните характеристики. С най-високо качество и себестойност е класическият метод за студено пресовано масло - „Extra virgin olive oil“. Най-честите фалшификации на зехтина се изразяват в представяне на други категории зехтин (рафиниран или химически обработен) за „Extra virgin olive oil“, добавяне на масла от други растителни видове (слънчогледово, рапица, соево) и/или използване на отпадни суровини като кюспето за източник на масло след екстракция с органични разтворители.

Факти в подкрепа

Съгласно проучванията само около 10% от продукцията на маслиново масло попада в най-високото качество, докато в магазините близо 50% от търговските марки имат тази претенция.

Много изследвания установяват, че между 20 и 50% от анализираните търговски марки не отговарят на изискванията за „Extra virgin olive oil“ въпреки, че се представят за такива.

Нещо повече, често продукти, етикетирани като зехтин, изобщо не съдържат маслиново масло, или са разредени в различни пропорции с други масла.

     България е типичен вносител на зехтин. У нас няма традиции в производството и консумацията на маслиновото масло, което заедно с невисоката покупателна способност на хората е предпоставка за появата на нискокачествен зехтин в търговската мрежа. През последните години обаче, консумацията на зехтин в страната нараства и затова контролът на качеството е ключов момент за осигуряване на защита на потребителите и честна конкуренция между търговците.

     Въпреки че според законодателството на ЕС маслиновото масло е 8 вида, в търговската мрежа на етикетите информацията е опростена. Понякога върху етикетите пише само „маслиново масло“ или зехтин. Това е ясен индикатор, че продуктът е по-нискокачествен и/или менте./Активни потребители


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg