EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Как европейците се справят с пътни проекти?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как европейците се справят с пътни проекти?

mail11:30 | 17.07.2013прегледи 511 коментарикоментари 0


В периода от 2000 до 2013 г. ЕС е разпределил около 65 млрд. евро от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и Кохезионния фонд за съфинансиране на изграждането и обновяването на пътища. Европейската сметна палата (ЕСП) е извършила одит на 24 проекта за инвестиции в пътища към ЕФРР и Кохезионния фонд в Германия, Гърция, Полша и Испания, за да установи дали тези проекти са постигнали целите си на разумна цена. Общата стойност на одитираните проекти възлиза на над 3 млрд. евро, се посочва в съобщение на палатата. Констатация от особен интерес представлява заключението на Сметната палата за наличието на значителни различия между съфинансираните от ЕС пътни проекти. цadvertise]Сметната палата е изчислила общите разходи, общите разходи за строителство, както и разходите за изграждане на пътна настилка за 1000 квадратни метра път. Одитираните в Германия проекти имат най-ниска цена за 1000 квадратни метра и в трите категории (средната стойност на общите разходи в Германия възлиза на 287 043 евро, а в Испания - на 496 208 евро). Няма данни, че това може да се обясни с цената на труда. Всички проекти за пътища, разгледани от одиторите, допринасят за намаляване на времето за пътуване и повишаване на пътната сигурност. Одиторите отчитат обаче, че не е обърнато достатъчно внимание върху осигуряването на рентабилността на проектите. Повечето одитирани проекти са засегнати от неточни прогнози за трафика. В резултат на това много често избраният тип път не е най-подходящият спрямо трафика, който обслужва. Предпочитани са автомагистрали, дори и за участъци, при които високоскоростни пътища биха обслужили нуждите на трафика. При 14 от общо 19 проекта е регистриран по-нисък обем на трафика от прогнозираното. В сравнение с първоначалните прогнози средното увеличение спрямо първоначалната договорна цена е 23%. Закъсненията на проектите са средно 9 месеца или 41% от планираното време, в сравнение с крайните срокове, договорени в началото. "По-големият път не винаги е по-добър", заяви Харалд
Вогербауер, член на ЕСП, отговорен за изготвянето на доклада. "Автомагистралите трябва да се финансират с европейски средства само в случаите на ясна необходимост от обслужване обема на трафика. Предоставянето на правилна информация на службите по планиране и на инженерите би спомогнало за поддържането на ниски равнища на разходи за изграждане на пътища", допълни той. Одиторите отправят три основни препоръки: съфинансирането на проекти за пътища от ЕС следва да бъде подчинено на наличието на ясни цели, придружени от показатели за намаляване на времето за пътуване, ползи за пътната безопасност, подобрения на капацитета и реален ефект върху икономиката; плащанията следва да бъдат обвързани с използването на рентабилни технически решения, които съответстват на посочените добри практики; държавите членки следва да осигурят международна конкуренция на пазарите на строителство, както и да пренасочат своите системите за възлагане на обществени поръчки към определяне на най-икономичните оферти.
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg