АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Как и кога жените започват собствен бизнес?



Жените в България започват свой собствен бизнес обикновено когато са на около 40 години, след като са натрупали достатъчно знания и умения и разчитат на подкрепа от семейството си. В голяма част от случаите жените започват свой бизнес дори за да решат определен семеен казус.
Българката предприемач е високо образована – над 70 на сто от дамите в бизнеса у нас са с висше образование, като 30 на сто от тях притежават и допълнителни квалификации в областта на финансите. В ЕС ситуацията доста по-различна – там дамите стартират бизнес много по-рано, някои директно след завършване на гимназиалното си образование, затова и най-честото предизвикателство, с което се сблъскват на по-късен етап, е изборът между бизнес и семейство.
Това казаха в интервю за БТА две предприемчиви жени - Илона Станева, член на Контролния съвет на Дамска бизнес общност и директор "Маркетинг и реклама" във Fibank, и Даниела Алексиева, магистър по икономика, заместник-директор "Малки и средни предприятия" в същата банка, ангажирана с програмата на финансовата институция Smart Lady. Те бяха потърсени от БТА във връзка с Международния ден на жената.
Най-често срещаните области на икономическа дейност, в които българските дами реализират своите бизнес идеи и потенциал са: с най-голям дял около една трета е сектор търговия, на следващо място е сектор услуги или по-конкретно сферите: текстил, естетика и дизайн, спорт, архитектура, ресторантьорство и хотелиерство, транспорт, здравеопазване и социални услуги, следвани от производствената сфера, селското стопанство и строителството.
Стереотипите на семейната среда и обществото са тези, които продължават да влияят върху увереността на жената и отлагат взимането на решение за стартиране за собствен бизнес.
Общото между жените предприемачи в зората на демокрацията и сега са енергията, умерено поетият риск, прагматизмът, умението да постигат перфектен баланс между бизнес и семейство, а разликите се дължат на типа бизнеси, които стартират и развиват. И това е нормално – дигитализацията и фокусът върху устойчивостта откриват нови пазарни ниши, коментираха експертите. Ако преди 30 години българката е започвала бизнес основно със свои собствени средства, то в момента дамите търсят правилните източници за финансиране за своя бизнес. Със собствен капитал от 2000 лева в сегашната икономическа ситуация е доста трудно да се определи в коя сфера би могло да се инвестира в собствен бизнес. С тези пари една жена предприемач би могла да направи покупка на подходящо оборудване и пособия за извършване на актуални за пазара услуги или в чисто спекулативна търговска сделка с възможност за бърза реализация. Може би с посочената сума, но умножена по 10 и повече, ще се разширят значително възможностите и сферите, посочиха експертите.
Средният размер на кредитите, отпуснати на дружества, управлявани от български дами, е 320 000 лева, при среден матуритет на заемите (срок за погасяване) от 60 месеца.
Предприемчивите българки, за разлика от мъжете в бизнеса, остават емоционално свързани с компаниите си за дълъг период от време, като средна продължителност на живот на фирмите им е от над 10 години.
Броят на служителите в дружествата, управлявани от жени предприемачи, е обвързан пряко със сектора на икономическа дейност и от етапа на развитие на бизнеса, като варира от 2-3 човека до над 50 души.
Следва пълният текст на интервюто:
Госпожо Станева, дали бихте очертали профила на предприемчивата българка в зората на демокрацията и през последните години?
- Задълбочените ни изследвания в женското предприемачество касаят последните седем години. При старта и в хода на развитието на програмата ни Smart Lady се нуждаехме от данни, върху които да стъпим и да надграждаме предложението си в подкрепа на жените предприемачи. Но ако се върна 30 години назад, образът на жена предприемач, който изплува в съзнанието ми, е този на моята майка, както и на множеството дами от Съвета на менторите в Дамската бизнес общност, които имам удоволствието да познавам отблизо. Общото между жените предприемачи в зората на демокрацията и сега са енергията, умерено поетият риск, прагматизмът, умението да постигат перфектен баланс между бизнес и семейство, а разликите се дължат на типа бизнеси, които те стартират и развиват. И това е нормално – дигитализацията и фокусът върху устойчивостта откриват нови пазарни ниши. Ако преди 30 години българката е стартирала бизнес основно със свои собствени средства, то в момента дамите търсят правилните източници за финансиране за своя бизнес.
Какви бяха трудностите пред жената предприемач преди 30 години и какви са новите предизвикателства?
Илона Станева: Преди 30 години жените предприемачи трябваше да се съобразяват със съществуващи много силни стереотипи в семейната среда и обществото. Днес ситуацията е много по-различна, бих добавила малко по-либерална. Достъпността до информация "на клик разстояние", глобализацията, технологиите налагат друго темпо и правила в бизнеса. Предизвикателствата, с които се сблъскват жените в бизнеса в момента, са други. Поради тази причина жените предприемачи днес имат повече от всякога нужда от подкрепяща среда и общност. Това е, което виждаме ежедневно, чрез програмата ни Smart Lady - с нея за 7 години през менторски и обучителни сесии са преминали над 1100 дами, като ежегодно, съвместно с Менторите.БГ обучаваме над 50 дами с бизнес, по специална програма.
Как съчетава българската жена предприемач работата и ангажиментите към семейството?
Илона Станева: Българската жена предприемач стартира бизнес осъзнато, в етап от живота си, в който е подготвена за това, и то не без подкрепа от семейството си. В голяма част от случаите жените стартират дори бизнес, за да решат определен семеен казус. Така през последните три годиин в менторската ни програма много дами развиха успешен бизнес, стартирал като бизнес идея, решаваща определени здравословни проблеми на членове на семействата им - производство на безглутенови храни, натурални прахове за пране и почистващи средства, производство и износ на ядкови млека и пр.
Има ли сполучлива формула за това и каква е тя?
Илона Станева: Това, което наблюдавам с удоволствие, е че дамите в програмата ни Smart Lady чудесно балансират между бизнес и личен живот, като освен това не забравят да надграждат знанията и уменията си. В разговори с тях виждам, че всяка една е открила своя собствена формула за баланс, както и че когато той се изгуби, тя получава насоки и подкрепа именно от женската бизнес общност, която сме изградили.
На каква възраст у нас жената решава да тръгне по пътя на бизнеса, на каква това се случва в ЕС?
Илона Станева: Жените в България стартират свой собствен бизнес в момента в който са напълно уверени и готови за това. Обикновено около 40-годишна възраст, след като са натрупали достатъчно знания и умения. Българката предприемач е високо образована – над 70 на сто са с висше образование, като 30 на сто от тях притежават и допълнителни квалификации в областта на финансите. В ЕС ситуацията доста по-различна – там дамите стартират бизнес много по-рано, някои директно след завършване на гимназиалното си образование, затова и най-честото предизвикателство, с което се сблъскват на по-късен етап е избор между бизнес и семейство.
С какви предразсъдъци трябва да се бори българската предприемач и с какви в ЕС?
Илона Станева: Това, което наблюдавахме през тези седем години развитие на програмата ни за подкрепа на жените в бизнеса, е, че стереотипите на семейната среда и обществото са тези, които влияят върху увереността на жената и отлагат взимането на решение за стартиране за собствен бизнес. Поради тази причина в Smart Lady съчетахме префектният финансов продукт с обучения и менторски сесии, с цел да дадем на дамите подкрепа и увереност.
Г-жо Алексиева, кои са най-често срещаните сфери на икономическа дейност, към които се насочват предприемчивите българки? Ако може да направите сравнение с други страни от ЕС?
- От дългогодишната ми практика в сферата на кредитиране на дружества в сегмента малки и средни предприятия, бих могла да посоча, че най-често срещаните сфери на икономическа дейност, в които българските дами реализират своите бизнес идеи и потенциал са: с най-голям дял около една трета е сектор търговия, на следващо място е сектор услуги или по-конкретно сферите са: текстил, естетика и дизайн, спорт, архитектура, ресторантьорство и хотелиерство, транспорт, здравеопазване и социални услуги, следвани от производствената сфера, селското стопанство и строителството.
Как се случва стартирането на бизнес у нас - със собствени средства или със заемен капитал?
Даниела Алексиева: Наблюденията ми през годините показват, че в голяма степен българските дами стартират собствен бизнес не достатъчно уверено и без да проявяват силно рисково поведение, като в голяма степен разчитат на подкрепата на семеен капитал и/или на други партньорства и съдружия, като на следващо място разбира се и на банково финансиране.
В последните години, особено след членството на България в ЕС, се реализират програми в подкрепа на start-up компаниите, особено в направленията устойчив бизнес, иновации в предприятията и проекти в сферата на дигитализацията.
Как това става в ЕС? Средният размер на заема, който обикновено се ползва за такава цел и за какъв срок?
Даниела Алексиева: Бих могла да отговоря на база на статистически данни, изведени от кредитния портфейл в сегмента малки и средни предприятия във FIBANK за периода от последните 7 години от стартирането на програмата ни SMART LADY, специално създадена в подкрепа на жени предприемачи, че средният размер на кредитите, отпуснати на дружества, управлявани от български дами, е 320 000 лева, при среден матуритет на заемите (срок за погасяване) от 60 месеца.
Каква е средната продължителност на живот на фирмите, създадени от жени у нас, ако може да направите сравнение с други страни от ЕС?
Даниела Алексиева: По отношение на българските дружества, управлявани от дами, се наблюдава доста последователно бизнес поведение в посока на устойчиво развитие, съпътствано от дългосрочни инвестиции, което естествено кореспондира със средна продължителност на фирмите от над 10 години. Дамите, за разлика то мъжете в бизнеса остават емоциално свързани с компаниите си за дълъг период от време.
Колко души средно работят в една фирма, създадена от предприемчива българка?
Даниела Алексиева: Броят на служителите в дружествата, управлявани от жени предприемачи е обвързан пряко със сектора на икономическа дейност и от етапа на развитие на бизнеса, като варира от 2-3 човека до над 50.
Моля, дайте пример - с личен капитал от 2000 лева какъв бизнес днес може да предприеме една българка?
Даниела Алексиева: Към сегашната икономическа ситуация е доста трудно да определя с подобен малък капитал в коя сфера би могло да се инвестира, освен в покупка на подходящо оборудване и пособия за извършване на актуални за пазара услуги или в чисто спекулативна търговска сделка с възможност за бърза реализация. Може би с посочената сума, умножена по 10 и повече, възможностите и сферите съответно ще нараснат значително.
Tweet |
|