АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Как МИЕ обяснява такса ВЕИ?
ВЕИ-таксата е и мярка, която ще е стъпка към преодоляването на резките разлики между цените на различните производители, работещи на регулирания пазар и ще има като ефект балансирането на електроенергийната система. Това е записано в позиция на Министерството на икономиката и енергетиката /МИЕ/, разпространена от пресцентъра на ведомството.
По същество предложението касае въвеждането на такса в размер на 20% от преференциалната цена при задължително изкупуване на електрическа енергия, произведена от вятърна и слънчева енергия на регулиран пазар, отбелязва министерството. Преференциалните цени за изкупуване на енергия от ВЕИ, определени от ДКЕВР за 2013 г., достигат 353 лв./за МВтч. За сравнение изкупната цена на електрическа енергия от АЕЦ "Козлодуй" е 37.75 лв./МВтч., а тази произведена от ТЕЦ "Марица изток 2" ЕАД е 63.14 в./МВтч., се напомня в позицията.
Преференциалните цени за производство на електрическа енергия от ВИ не отчитат конкретни стойности на индивидуален инвестиционен проект, а осреднени такива на основата на официални източници и международния опит, коригирани със специфичните за България обстоятелства.
В позицията се подчертава, че таксата за производителите на електрическа енергия от слънчева и вятърна енергия не е такса върху приходите на тези производители и в този смисъл не представлява квазиданък. Търговията на свободния пазар, износът на електроенергия, както и енергията произведена за задоволяване на собствени нужди е изцяло освободена от такси. Внесеното предложение от народните представители не предвиждат въвеждането на обратна сила на закона, пише в позицията. Таксата няма действие по отношение на изкупена електрическа енергия на преференциални цени за някакъв минал период, а само за бъдещо изкупуване след приемането на закона.
От министерството напомнят, че таксата, която ще следва да бъде удържана, е нормативно признат разход, т.е. той ще намали и корпоративния данък, който следва да се плаща от производителите на електрическа енергия от слънчева и вятърна енергия.
По отношение на въвеждането на подобна такса от министерството информират още, че такива мерки се прилагат и от други европейски законодателства, дори с ретроспективно действие като в Чехия, където е въведен данък върху преференциалните цени от 26 до 28%, и Гърция – 30%. Мерки, свързани с реформиране на схемата за подпомагане на възобновяемата енергия, са предприети от Италия, Испания, Румъния и Великобритания.
Обхватът на таксата също така е твърде стеснен до сделките на регулиран пазар на електрическа енергия на преференциални цени, се отбелязва в позицията. Производителите сами са избрали търговията на регулиран пазар с преференциални цени, а държавата е въвела по-благоприятно за тях третиране и е задължила обществения доставчик да изкупи цялото количество произведена енергия. При промяна на средата законодателят е в правото си да въведе и такси за произведената и изкупена по преференциални цени електроенергия.
От министерството посочват, че в Насоките на Европейската комисия за държавна намеса в електроенергийния сектор от 5 ноември 2013 г. е казано, че "преференциалните цени са приложими с цел поддържане на ниски нива на рисковете за инвеститорите в нови технологии. С развитието на технологиите, техният дял от производството достига значителен дял от пазара, така че този вид защита не е необходим и следва да бъде прекратен в рамките на определен период от време".
Съгласно Директива 2009/28/ЕО производството на електроенергия от ВЕИ до 2020 г. в България трябва да достигне 16%, се напомня в позицията. Към момента производството на електроенергия от ВЕИ, е близо 15%. Инсталираните мощности от фотоволтаици са над 1000 МВт и още 680 МВт - от вятърни централи.
Tweet |
|