АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Как се печели проект „Коменски”
Ива Стойкова
Как се печели проект по европейска програма за началното образование? Какви са ползите? Какво трябва да знаят бъдещите кандидати?
Примерът
122 ОУ „Николай Лилиев” в София печели безпрецедентните 3 проекта (от общо 5, по които е кандидатствало) по секторната европейска програма „Коменски” /за начално и средно образование/ на Центъра за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР). След това регламентът е променен и сега училищата имат право да кандидатстват само по един проект. Пред EconomyNews.bg директорът на училището Стоилка Костова разказа за проектите, финансирането и дофинансирането им, както и някои любопитни подробности за посещенията на българските деца и учители в страни на училищата партньори по проектите.
Финансирането
80% от средствата по проектите се осигурават от програма «Коменски», а останалите 20% се изплащат след приключването на даден проект и след доказване на извършените дейности. Въпросът е в това училището да съумее да се дофинансира в реално време. В 122 ОУ не използват бюджета на училището, защото е твърде рисковано, както подчерта директорката Костова. Заеми трудно се взимат. Затова изплатените от програмата пари се разпределят максимално ефективно. Например, купуват се самолетни билети за децата и се гарантира финансирането на целия им престой в страните от проектите. Командировачните на учителите и материалите за презентациите се дофинансират от самите тях. Това според директора донякъде е и стимул работата да бъде свършена отлично, за да може да се възстановят тези суми накрая. Важно е да се знае, че за целта се прави финансов одит, а проектите се контролират от ЦРЧР и от Столична Община. За да се отчетат дейностите, практически се прави отделно счетоводство, подчинено на вътрешни правила и съобразено със Закона за счетоводството. Прозрачността е най-важна, подчертава Стоилка Костова.
Ползите
За децата, които пътуват в Европа в рамките на проектите, е особено важен прекият контакт с техните чуждестранни връстници. Те проговарят свободно английски език и имат мотивация да го усъвършенстват, тъй като установяват мрежа от връзки и приятелства. Придобиват самочувствие, че и те са в семейството на ЕС. Виждат още от съвсем малки друга среда и атмосфера, различен начин на живот, в който могат да се впишат съвсем свободно. А това пък ще им спести културен шок от сблъсъка с други държави като по-големи. Обогатяването за учителите също е съществено. Взаимстват се методики, идеи. Българските учители имат възможност да се съпоставят – къде сме ние по отношение на учебен процес, възпитание, училищна среда. Учителите от Белгия, които гостуваха в София по проекта «Различни заедно» споделиха с българските си колеги, че могат да научат много от белгийските училища за работата с деца със специални образователни потребности.
А къде сме ние?
Директор Костова разказва с възхищение за училището в Стокхолм, посетено от българска работна група. За отбелязване са кабинетът по музика, който е истинско студио, оркестърът на училището, театралната школа, кухните за часовете по готварство, столът със специален щанд за вегетарианци и... хокейното игрище в двора. Част от тези практики като готвене или тъкане присъстваха в българската учебна система преди години, но постепенно бяха изместени и забравени, съжалява Стоилка Костова. Сериозното предизвикателство пред нея като ръководител на училището обаче си остават средствата. Делегираните бюджети накратко могат да бъдат преведени така – колкото ученици, толкова пари. А разходите в училищата, независимо какъв е броят на учениците в него, са почти еднакви – сградният фонд е идентичен, консумативите също. Въпрос на мениджърство е да се управляват минималните средства, така че парите да стигнат за заплати, консумативи, ремонти. Огромна помощ оказва училищното настоятелство, състоящо се от родители. Благодарение на него са направени редица ремонти. И въпреки това, има какво да се желае. Особено като се направи сравнение с чуждите държавни училища, където всичко е безплатно, а базата е великолепна. Остава утехата, че на този етап имаме ученици със самочувствие, които не се притесняват свободно да общуват със свои връстници и учители от Европа. Както и, че има такива учители, които отделят от свободното си време и енергия, за да осъществяват подобни инициативи.
Проектът „Европа в движение” (Europe on the move) включва училища от Швеция, Словения, Англия, Испания и Франция. Темата на работните срещи е здравословното хранене. Досега представителите на 122 ОУ са били в Швеция и Словения, а през ноември предстои Франция. Идеята е да се създават рецепти за здравословно хранене, базирани на тези от ежедневието. В Словения, например, местно семейство предоставило своята кухня на разположение на участниците в проекта, за да може всеки да приготви традиционни здравословни ястия. Българите се представили с гювече, таратор, шопска салата, цедено кисело мляко с мед и орехи. На изложбата след това тези кулинарни изкушения били оценени по достойнство. Работата по проектите включва и създаването на статии на английски език, които се публикуват в интернет. Така не само се популяризира храненето в България, но и се стимулират децата да събират информация и да пишат, при това на друг език.
Проектът „Различни заедно” (Welcome), за който EN.bg разказа, обединява 17 държави и е с културно-историческа насоченост. След като 122 ОУ бе домакин на работна среща в края на септември и първите дни на октомври, предстои пътуване на български екип в Португалия, където ще има презентации на тема „Сватби и кръщенета”. Българите вече са били в Чехия. Работната среща във Велке Немчице е била с участието на ученици от 4 клас, които са представили български автори-класици и произведенията им. Тъй като Велке Немчице се намира в Моравия, презентацията логично започнала с разказ за великото дело на Солунските братя. Красотата на българската литература била представена чрез превод на някои стихотворения на Ботев, Вазов и Лилиев, чрез изпълнението на българските ученици на песните „Де е България” и „Аз съм българче”. Представени били и някои български приказки, както и уникалния габровски хумор. Учениците от ІІ, ІІІ и ІV клас на 122 ОУ подготвили и илюстрации на приказките, рисунки с кукерски маски и мартенички. Учителите Вергиния Веселинова и Елица Мунтянова представили българските традиции - кукерски игри и Баба Марта.
Проектът „Без граници” (Beyond all frontiers) пък е преди всичко електронен проект, включващ Италия, Полша, Кипър, Турция и Германия. Българите са били в Италия, където са участвали в истински карнавал. А първата работна среща по проекта е именно у нас заради опита на училището в подобни инициативи. Темата тук била „Национални герои”. Една от идеите на проекта е споделяне на информация по определени теми между ученици и учители от училищата партньори чрез платформа в интернет. Всеки участник може да създаде свой профил и да участва във виртуални срещи, да публикува, да дава мнения и да ползва публикуваната информация. Основната цел на проекта е създаването на електронно списание BAF – Beyond all frontiers (http://www.massarosa1.org/BAF/index.php). В момента се пише пети брой. Особеното е, че ученици и учители пишат статии, като само две от темите са различни за всеки брой -основна тема и, ако има -"специална". За нуждите на проекта е създаден и интернет сайт, в който се публикуват статиите на учениците и учителите по определените в апликационната форма теми.
P.S. Трябва да се има предвид, че при подбора на училища с предимство са начинаещите. Това означава, че училищата не бива да бъдат плахи и че всички имат шанс.
Tweet |
|