EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Как се печели проект „Коменски”

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как се печели проект „Коменски”

mail15:10 | 12.10.2011прегледи 5152 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
Как се печели проект по европейска програма за началното образование? Какви са ползите? Какво трябва да знаят бъдещите кандидати?
Примерът
122 ОУ „Николай Лилиев” в София печели безпрецедентните 3 проекта (от общо 5, по които е кандидатствало) по секторната европейска програма „Коменски” /за начално и средно образование/ на Центъра за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР). След това регламентът е променен и сега училищата имат право да кандидатстват само по един проект. Пред EconomyNews.bg директорът на училището Стоилка Костова разказа за проектите, финансирането и дофинансирането им, както и някои любопитни подробности за посещенията на българските деца и учители в страни на училищата партньори по проектите.
Финансирането
80% от средствата по проектите се осигурават от програма «Коменски», а останалите 20% се изплащат след приключването на даден проект и след доказване на извършените дейности. Въпросът е в това училището да съумее да се дофинансира в реално време. В 122 ОУ не използват бюджета на училището, защото е твърде рисковано, както подчерта директорката Костова. Заеми трудно се взимат. Затова изплатените от програмата пари се разпределят максимално ефективно. Например, купуват се самолетни билети за децата и се гарантира финансирането на целия им престой в страните от проектите. Командировачните на учителите и материалите за презентациите се дофинансират от самите тях. Това според директора донякъде е и стимул работата да бъде свършена отлично, за да може да се възстановят тези суми накрая. Важно е да се знае, че за целта се прави финансов одит, а проектите се контролират от ЦРЧР и от Столична Община. За да се отчетат дейностите, практически се прави отделно счетоводство, подчинено на вътрешни правила и съобразено със Закона за счетоводството. Прозрачността е най-важна, подчертава Стоилка Костова.
Ползите
За децата, които пътуват в Европа в рамките на проектите, е особено важен прекият контакт с техните чуждестранни връстници. Те проговарят свободно английски език и имат мотивация да го усъвършенстват, тъй като установяват мрежа от връзки и приятелства. Придобиват самочувствие, че и те са в семейството на ЕС. Виждат още от съвсем малки друга среда и атмосфера, различен начин на живот, в който могат да се впишат съвсем свободно. А това пък ще им спести културен шок от сблъсъка с други държави като по-големи. Обогатяването за учителите също е съществено. Взаимстват се методики, идеи. Българските учители имат възможност да се съпоставят – къде сме ние по отношение на учебен процес, възпитание, училищна среда. Учителите от Белгия, които гостуваха в София по проекта «Различни заедно» споделиха с българските си колеги, че могат да научат много от белгийските училища за работата с деца със специални образователни потребности.
А къде сме ние?
Директор Костова разказва с възхищение за училището в Стокхолм, посетено от българска работна група. За отбелязване са кабинетът по музика, който е истинско студио, оркестърът на училището, театралната школа, кухните за часовете по готварство, столът със специален щанд за вегетарианци и... хокейното игрище в двора. Част от тези практики като готвене или тъкане присъстваха в българската учебна система преди години, но постепенно бяха изместени и забравени, съжалява Стоилка Костова. Сериозното предизвикателство пред нея като ръководител на училището обаче си остават средствата. Делегираните бюджети накратко могат да бъдат преведени така – колкото ученици, толкова пари. А разходите в училищата, независимо какъв е броят на учениците в него, са почти еднакви – сградният фонд е идентичен, консумативите също. Въпрос на мениджърство е да се управляват минималните средства, така че парите да стигнат за заплати, консумативи, ремонти. Огромна помощ оказва училищното настоятелство, състоящо се от родители. Благодарение на него са направени редица ремонти. И въпреки това, има какво да се желае. Особено като се направи сравнение с чуждите държавни училища, където всичко е безплатно, а базата е великолепна. Остава утехата, че на този етап имаме ученици със самочувствие, които не се притесняват свободно да общуват със свои връстници и учители от Европа. Както и, че има такива учители, които отделят от свободното си време и енергия, за да осъществяват подобни инициативи.

Проектите
Проектът „Европа в движение” (Europe on the move) включва училища от Швеция, Словения, Англия, Испания и Франция. Темата на работните срещи е здравословното хранене. Досега представителите на 122 ОУ са били в Швеция и Словения, а през ноември предстои Франция. Идеята е да се създават рецепти за здравословно хранене, базирани на тези от ежедневието. В Словения, например, местно семейство предоставило своята кухня на разположение на участниците в проекта, за да може всеки да приготви традиционни здравословни ястия. Българите се представили с гювече, таратор, шопска салата, цедено кисело мляко с мед и орехи. На изложбата след това тези кулинарни изкушения били оценени по достойнство. Работата по проектите включва и създаването на статии на английски език, които се публикуват в интернет. Така не само се популяризира храненето в България, но и се стимулират децата да събират информация и да пишат, при това на друг език.
Проектът „Различни заедно” (Welcome), за който EN.bg разказа, обединява 17 държави и е с културно-историческа насоченост. След като 122 ОУ бе домакин на работна среща в края на септември и първите дни на октомври, предстои пътуване на български екип в Португалия, където ще има презентации на тема „Сватби и кръщенета”. Българите вече са били в Чехия. Работната среща във Велке Немчице е била с участието на ученици от 4 клас, които са представили български автори-класици и произведенията им. Тъй като Велке Немчице се намира в Моравия, презентацията логично започнала с разказ за великото дело на Солунските братя. Красотата на българската литература била представена чрез превод на някои стихотворения на Ботев, Вазов и Лилиев, чрез изпълнението на българските ученици на песните „Де е България” и „Аз съм българче”. Представени били и някои български приказки, както и уникалния габровски хумор. Учениците от ІІ, ІІІ и ІV клас на 122 ОУ подготвили и илюстрации на приказките, рисунки с кукерски маски и мартенички. Учителите Вергиния Веселинова и Елица Мунтянова представили българските традиции - кукерски игри и Баба Марта.
Проектът „Без граници” (Beyond all frontiers) пък е преди всичко електронен проект, включващ Италия, Полша, Кипър, Турция и Германия. Българите са били в Италия, където са участвали в истински карнавал. А първата работна среща по проекта е именно у нас заради опита на училището в подобни инициативи. Темата тук била „Национални герои”. Една от идеите на проекта е споделяне на информация по определени теми между ученици и учители от училищата партньори чрез платформа в интернет. Всеки участник може да създаде свой профил и да участва във виртуални срещи, да публикува, да дава мнения и да ползва публикуваната информация. Основната цел на проекта е създаването на електронно списание BAF – Beyond all frontiers (http://www.massarosa1.org/BAF/index.php). В момента се пише пети брой. Особеното е, че ученици и учители пишат статии, като само две от темите са различни за всеки брой -основна тема и, ако има -"специална". За нуждите на проекта е създаден и интернет сайт, в който се публикуват статиите на учениците и учителите по определените в апликационната форма теми.
P.S. Трябва да се има предвид, че при подбора на училища с предимство са начинаещите. Това означава, че училищата не бива да бъдат плахи и че всички имат шанс.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1845