АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Как се промени пазарът на търговски площи?
Затварянето на моловете като част от противоепидемичните мерки доведе до цялостна промяна на пазара на търговски площи. От една страна много търговци акцентираха върху онлайн продажбите, от друга – по-гъвкави формати като ритейл парковете влязоха в полезрението на предприемачи и инвеститори.Това се отбелязва в анализ-прогноза на Cushman&Wakefield Forton за пазара на бизнес имоти през 2021 г.
“Интересът към ритейл парковете не е нов. Дадохме индикация за него още миналата година, когато много търговци и дивелъпъри ги припознаваха като платформа за навлизане в по-малки населени места. Коронавирусът обаче добави нов акцент към този сегмент от пазара – развитието на проекти без закрити общи части, с директен достъп до магазините“, посочи Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
Според него тези проекти ще останат в полезрението на купувачите заради безопасността, на търговците – заради по-малкия риск от затваряне на обектите им, на инвеститорите – заради стабилните приходи и доходност. По данни на Cushman & Wakefield Forton към края на 2020 г. в страната работят ритейл паркове с обща отдаваема площ над 170,000 кв. м, а нови проекти са в строеж.
Въпреки двете вълни на затваряне, сегментът на моловете също се справя добре. Нивата на свободни площи обаче нарастват, тъй като някои търговци затвориха част от магазините си, а други временно спряха експанзията си. Към есента на 2020 г. делът на незаетите площи в софийските молове е около 9%. След тримесечия на плавен ръст, през пролетта на 2020 г. наемите в търговските центрове в София отбелязаха лек спад до 36 евро/кв. м, но остават стабилни към края на годината. В ритейл парковете цените са без промяна, като за София се движат в рамките на 8-10 евро/ кв.м.
Tweet |
|