EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Как се справя малкият бизнес всеки ден?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как се справя малкият бизнес всеки ден?

mail11:10 | 28.03.2022прегледи 740 коментарикоментари 0


Цените на електроенергията се отразяват пагубно на малкия и среден бизнес, който е принуден да вдига цените на стоките и услугите, за да съществува, а в същото време потреблението се свива, заявиха представители на малки и семейни бизнеси пред репортери на БТА.

Ето как коментираха ситуацията пекари, шивачи, бижутери, фризьори.  

Фризьорката Светлана Дойчинова каза, че сметките, които плаща за електроенергия тази зима, са се повишили драстично. Тя даде за пример, че в най-студените дни на изминалата 2021 г. максималната й сметка за ток е била 195 лв., докато тази година е 300 лева (с компенсациите). 

Светлана отчита и 30-процентен дълготраен спад на клиентите си през последната година. Според нея това се дължи на пандемията от COVID-19 и факта, че много хора все още работят от домовете си. „Много народ се изнесоха от София преди две години и все още не са се завърнали в столицата“, коментира фризьорката.  Тя разказа, че през първите месеци на пандемията е била "на ръба“ на оцеляването. Въпреки че в началото наемодателката на фризьорския салон е намалила с 30 на сто наема, това само частично помогнало, защото тогава почти не е имала никаква работа.

След като мерките са започнали да се облекчават, наемът на Светлана отново е бил върнат в границите отпреди пандемията. Заради инфлацията е била принудена да повиши цената на мъжкото подстригване от 10 на 15 лв. „Повече обаче няма накъде да вдигам цените, защото хората няма да могат да си позволят да идват при мен“, казва тя.

В подобна ситуация е и колежката й Веселина Иванова, която има малък фризьорски салон в кв. „Редута“. Тя изчислява, че клиентите й са намалели повече от два пъти. За да може да бъдат разходите по-поносими, тя ги поделя с маникюристка, работеща в същото помещение. Двете казаха, че при тях увеличението на сметките за ток е повече от двойно. Според тях компенсациите за високите сметки не са достатъчни и "те не ги усещат“. 

Собственичките на малко шивашко ателие в столичния квартал „Овча Купел‘‘ Адриана Петрова и Даниела Кръстева разказват, че сметките им за ток се отразяват пагубно на бизнеса, тъй като постоянно им се налага да увеличават цените на услугите, за да продължат да съществуват. В шивашкото ателие те приемат поръчки за поправки на дрехи, смяна на ципове и различни корекции. Хората в квартала вече ги познават, тъй като ателието им работи от години. В тези дни бизнесът на двете дами изпитва сериозни затруднения заради свитото потребление и цените на електроенергията.

Адриана Петрова смята, че програмите в подкрепа на бизнеса по време на пандемията като цяло не са били добре измислени. “Малкият бизнес по никакъв начин не може да се вреди до помощ от държавата, тъй като изискванията са наистина много‘‘, допълни колежката й Кръстева. Тя смята, че това е възможно само за тези, които имат свои адвокати, докато обикновените търговци или собственици на търговски обект изобщо не могат да кандидатстват. „Мисля, че няма да се случи нищо. Може да съм доста песимистична, но не виждам нищо светло‘‘, посочи Петрова.

Натали Вълчева, собственичка на малка пекарна в центъра на София, също коментира, че се е наложило да увеличат цените на продуктите си. Тя е разкрила своя бизнес в периода на пандeмията от COVID-19 и към момента смята, че не среща адекватна помощ. Никой не ни съобщава нищо по начин, който да ни е от полза. Гледаме да сме търпеливи и да се справим сами, посочи тя. Вълчева е на мнение, че потреблението на хората от средната класа, които са били нейни основни клиенти при отварянето на пекарната, сега се е свило до минимум. ‘‘Има затруднения, нормално е, това го усещаме всички“, каза Вълчева.  Виждам, че инфлацията се отразява негативно не само върху малкия и среден бизнес, а най-много на потребителите, допълни тя.

Денис Чиев, представител на бижутерския бранш, посочи, че производството на бижута изисква различни видове машини, които консумират много електрическа енергия. По-трудно е да имаш бизнес в условия на пандемия заради ограничителните мерки и най-вече поради предпазливостта на хората, коментира Денис Чиев. Той отбеляза, че броят на клиентите значително е спаднал от началото на пандемията. Доколкото знам, отнема доста време да те одобрят за държавна помощ, коментира бижутерът. Не очакваме помощ от държавата, но, ако такава все пак има, то държавата би могла да помогне с пари за заплати или за консумативи, свързани с производството, смята той.

Глория Цветанова, която участва със свой търговски щанд като малък производител на напитката "комбуча" в ежеседмичния фермерски пазар пред земеделското министерство, каза, че все още не са увеличили цените си. За да избегне повишението, се опитва да разпространи възможно най-голяма част от продуктите си на родния и европейски пазар. ‘‘Не сме променяли цените си, държим хората да получават качеството на продуктите, както до момента преди поскъпването и пандемията", допълни Цветанова. 

По предложение на Министерството на енергетиката, заради поскъпването на електроенергията, правителството прие програма за компенсиране на крайните небитови потребители на ток. Компенсации за електроенергия се полагат на всички представители на бизнеса. Те се отразяват като намаление на дължимите суми за месеците октомври, ноември и декември 2021 г. , както и за януари, февруари и март тази година.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2039