EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Как се строеше АМ "Хемус" +видео

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как се строеше АМ "Хемус" +видео

mail13:10 | 06.07.2022прегледи 1453 коментарикоментари 0


Първото служебното правителство на Румен Радев наложи пълен блокаж на целия пътно - строителен сектор в страната. Изтъкваният предлог бе - проверки на договори, трансфери на плащания и т.н. Истинската цел обаче бе да се спре доизграждането на възлови магастрали и нови пътища в Северна България, както и довършването на най-трудния участък на АМ "Струма" - Кресненското дефиле.

Ето какво обясняват по повод спрените две магистрали служебните министри:

"Предишното правителство бе създало илюзия за строителството на АМ „Хемус“ - как се строи, колко е важна, но вместо приоритет на държавата, имаме строителна илюзия, в която констатирахме огромно незаконно строителство и изплатени предварително средства за несъществуващи участъци. По този начин държавата се е оказала най-големият нарушител на Закона за устройство на територията“. Това заяви пред БНР заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

“Не мога да си представя защо не е планирана цяла магистрала, защо не е отчуждена цялата земя, защо не е получила разрешение за строеж . Никой не е знаел кога АМ "Хемус" ще бъде завършена“, каза арх. Шишков. Той припомни, че служебното правителство е заварило строителни разрешения и документи за участъци от 1 до 3, а за лотовете от  4 до 6 забавени процедури. За  участъци 7, 8 и 9 дори няма трасе на магистралата.

Подобен проблем съществува и при строежа на  магистралата Видин - Ботевиград, където не е уточнено трасето между Монтана и Мездра. „Там се строи от двата края, а в средата няма трасе“, коментира той.

Зам.-министърът беше категоричен, че не е спрян строежа на магистрала „Хемус“. "За 4-ти лот вече има решение на Министерския съвет за отчуждаване. В момента се довършват процедурите по заплащане на собствениците на имоти. За 5-и лот предстои да се внесе за решение в МС за отчуждаване. „Така, че лъжата, че ние сме спрели строителството на „Хемус“ се оказа плоска“, посочи арх. Шишков.

Той е убеден, че се работи ударно магистралата да се построи със всички законови процедури. Работи се усилено за проектиране на лотовете 7, 8 и 9. Искаме да оставим на следващия редовен кабинет свършена процедура за участъците от 4 до 6-и лот, и трасе за останалите. Тази магистрала е важна, но няма как да стане до 2024 г., подчерта още арх. Шишков.

Магистрала "Струма" може да е готова в най-добрия случай в периода 2028-2030 година, твърди служебният министър на транспорта Георги Тодоров, в отговор на въпрос на депутата от "Демократична България" Мартин Димитров, съобщи "Дневник". Според министъра ще бъде решено частта през Кресненското дефиле да мине по различен маршрут заради екологични съображения, тъй като в района попадат две зони от мрежата Натура 2000, срокът ще се удължи още.

За най-оспорвания 26-километров участък от "Струма" има избрани изпълнители на обществените поръчки, но подписани договори няма, тъй като още не е осигурено финансиране. Плановете са пари да се търсят по програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 година.

Заедно с това са необходими и нови мерки за опазване на зоните в Натура 2000, което може да забави цялата магистрала.  "Имаме избран изпълнител за лота в посока София. Обаче нямаме разписани специфичните консервационни цели за тази територия, която попада в "Натура 2000", и съответно няма как строителството да започне. Защитените зони са факт от години, но няма разписани цели. И нямам информация дали скоро ще имаме", обясни в интервю за "Капитал" преди седмица служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова.

Както е известно, проектът през Кресненското дефиле предвижда трафикът в посока Гърция да минава през сегашния път, а към София да е по ново трасе. Именно то бе разкритикувано от редица екоорганизации, които настояват пътят да е един - източно от дефилето. Идеята вероятно ще бъде посрещната на нож от жителите на Кресна, които настояват трафика поне в едната посока да е оттам.  

През октомври 2020 година от Европейската комисия информираха България, че за лот 3.2 на "Струма" няма да се отпуснат европейски средства заради преминаването на трасето през защитени територии и предлагане на график за изграждане и сума, които са необмислени или грешни, отбелязва "Дневник". Няколко месеца по-късно България оттегли апликационната форма, с която искаше евросредства за строежа на тази част от автомагистралата. Формулярът за кандидатстване за финансиране на лот 3.2 от магистрала "Струма" от Кохезионния фонд на ЕС беше подаден за одобрение на 9 август 2019 г. С него се искаха 267 млн. евро, които се оценяват на 41% от стойността на целия проект, припомня сайтът.

----

Както е известно, по предварителни разчети на правителството на Борисов, АМ "Хемус" трябваше да бъде завършена през 2024 година, сега по думите на зам.министър на МРРБ тази дата отпада, но и никой не знае и не прогнозира кога все пак ще бъде довършена тя. Да си припомнич, че нейният строеж започва през октомври 1974 година, т.е. ако бе изпълнено решението на Борисов 3, то АМ "Хемус" щеше да е завършена изцяло за 50 години. В момента не е ясно дали за това няма да са нужни 60 години..

По отношение на АМ "Струма" остава да се изгради само Лот 3.2 Крупник – Кресна  с дължина 23,64 km. За тези именно 24 км транспортният служебен министър прогнозира, че изграждането им ще продължи до 2030 година!

В случая и с двете магистрали нормалният човек си задава един въпрос - защо се случва всичко това - от глупост или от идеологическа злонамереност.

Фирмите, които строят автомагистрала „Хемус“ и скоростния път Видин-Ботевград, възстановяват ускорения темп на работа. Закъснение по работата по двата стратегически инфраструктурни обекта няма да има. Това съобщи по време на парламентарния контрол вицепремиерът Гроздан Караджов.

До месец ще бъде разплетен казусът с инхаус възлагането по двата обекта, като решението ще бъде внесено в Народното събрание в открита и ясна процедура, обясни министърът. Очакванията са след актуализацията на бюджета да бъде разплатено дължимото към пътностроителните фирми. Към днешна дата сумата е около 120 млн. лв. за АМ „Хемус“ и за пътя Видин-Ботевград.

Пътят Видин – Ботевград е с дължина около 190 км. Към момента с открита строителна площадка са близо 88 км. Това са участъците: Видин – пътен възел „Макреш“ /с дължина 30 км/; п.в. „Макреш“ – п.в. „Бела“ /с дължина близо 14 км/, п.в. „Бела“ –  п.в. „Ружинци“ /11 км/ и Мездра – Ботевград /лот 1 и лот 2 с обща дължина близо 33 км/.

Отсечката между пътните възли „Макреш“ и „Бела“, която се изпълнява по инхаус възлагане, ще бъде завършена почти на 100% до края на тази година. Участъкът ще бъде готов една година преди срока по договор. Министърът уточни, че темпът на работа зависи и от разкрита археологическа находка по трасето. Очаква се разрешение от Министерство на културата трасето да мине отчасти в хълма, където се намира находката. Решението за запазването ѝ се очаква след завършването на текущите археологически проучвания, които трябва да приключат през август.

Регионалният министър уточни, че по първия участък от Видин до п. в. „Макреш“ край  Димово, в момента работата е спряна, защото в първите 6 км ще се препроектира нивелетата на пътя, като тя ще се понижи. По този начин ще се удовлетвори искането на община Видин. Предстои и издаването на разрешения за строеж за прилежащи инженерни мрежи (електро- и водна инфраструктура), които също възпрепятстват изпълнението на терен. Отсечката е възложена за изпълнение по Закона за обществените поръчки и по договор е без аванс. Първото плащане се дължи, след като всичко е построено. Заради повишаването на цените на строителните материали, фирмата изпитва затруднения. Независимо от възникналите обстоятелства през 2024 г. целият участък ще бъде готов, като вече се разглеждат възможни варианти за своевременно поетапно завършване и пускане на по-къси участъци в рамките на 30-те км.

Регионалният министър съобщи още, че в  Народното събрание са внесени промени в Закона за обществените поръчки. С тях се дава възможност на Министерски съвет чрез свое постановление да направи промени в Правилника за прилагане на ЗОП. С тази промяна ще бъде приета Методика за индексация на договорите в строителството.

Методиката е обсъдена с Камарата на строителите и със сдружението на общините. Тя предвижда конкретен темп на индексиране за всеки от 6-те отделни видове строителство. То ще бъде приложено със задна дата, за се компенсира инфлацията. Продължават разговорите за размера на тавана, който може да се индексира. Предложението на регионалното ведомство е таванът да е 15%, а на НСОРБ и КСБ - 30%. Предстоят разговори между първо и  второ четене на закона. Очаква се изменението в ЗОП да влезе в сила в спешен порядък. Веднага след това ще бъде прието и правителственото постановление.

Преди дни нова Дирекция за национален строителен контрол /ДНСК/ издаде общо 11 наказателни постановления за установеното незаконно строителство в участъците 4 и 5 от АМ „Хемус“, съобщиха от дирекцията. Наказателната процедура стартира през декември 2021 г. и януари 2022 г.

Тогава бяха връчени актове за административно нарушение на изпълнителя „Автомагистрали“ ЕАД и строителните компании, с които има сключени договори за участъците 4 и 5 от АМ „Хемус“. Това са „АБ“ АД, „Парсек Груп“ ЕООД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Водно строителство Благоевград“ АД. Установеното от органите на ДНСК строителство е без одобрени инвестиционни проекти и без издадено разрешение за строеж, в нарушение на Закона за устройство на територията /ЗУТ/.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1779