EUR 1.9558
USD 1.8068
CHF 2.0847
GBP 2.3463
CNY 2.5360
you tube
mobile version

Как се съсипва една германска рафинерия?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как се съсипва една германска рафинерия?

mail15:25 | 10.03.2023прегледи 985 коментарикоментари 0


Намалените обеми на производството в германската рафинерия "Швет" разкриват трудностите, с които се сблъсква Берлин в опитите си да се разграничи от руския петрол, както и да работи съвместно с Полша за намирането на алтернативни доставки, разказва Ройтерс.

До миналата година "Швет" доставяше около 90 на сто от бензина, дизела, самолетното гориво и мазута, ползван в германската столица. Но три месеца, след като Варшава и Берлин се договориха да търсят начини заедно да зареждат рафинерията, тя работи с половината от капацитета си, а алтернативните доставки остават илюзорни.

Москва от своя страна реагира на съвместните полско-германски усилия като миналия месец спря доставките на петрол за Полша по тръбопровода "Дружба", с което допълнително намали възможностите на Варшава да осигурява петрол за "Швет".

Така сега полската държавна компания "Пе Це Ка Орлен" (PKN Orlen) трябва да ползва повече капацитет на петролния терминал в Гданск, за да захранва собствената си рафинерия в Плоцк, вместо да помага на германската рафинерия.

В резултат "Швет" може да разчита само на един слот месечно на терминала в Гданск, което прави максимум 1 милиона метрични тона петрол годишно, който задоволява около една трета от капацитета на рафинерията.

Германия спря да купува руски петрол през януари и оттогава рафинерията в Швет работи с 55 на сто от капацитета си, преработвайки по 130 000 барела дневно и разчитайки на доставките по петролопровода от Рощок в Северна Германия. От Полша досега са били доставени товарите на едва два танкера.

Германия и Полша започнаха да обсъждат доставките на неруски петрол до "Швет" през пристанището в Гданск, по полските тръбопроводи и по тръбата "Дружба" още през пролетта на 2022 г. По "Дружба" може да тече руски и казахстански петрол.

Основният проблем обаче се оказа собствеността, тъй като руската компания "Роснефт" държеше 54,17 на сто от рафинерията. През септември Берлин я постави под специален надзор, но едва през февруари успя да прокара правни промени, които да направят възможна продажбата на руския дял, без да се стига до пряка национализация.

Отстраняването на руската компания от "Швет" беше сред ключовите точки в споразумението с Варшава. Германски съд тази седмица ще разгледа жалбата на "Роснефт" срещу поставянето на рафинерията под специален надзор. Решение в полза на руската компания ще направи национализацията по-трудна и малко вероятна.

Същевременно "Пе Це Ка Орлен", която притежава мрежа от бензиностанции в Германия, изрази интерес да получи дял от рафинерията. Тя може да намери и германски партньор, но това едва ли ще стане бързо, като се има предвид сложната ситуация.

"На този етап всичко е възможно", каза Роберт Шлежински, изпълнителен директор, отговарящ за сливанията и придобиванията в полската компания, в края на февруари.

Германия междувременно допълнително усложни нещата, като в края на миналата година се обърна към Казахстан за доставки на петрол за "Швет" по тръбопровода "Дружба", което обезпокои Полша.

Няма начин да се удостовери, че поръчаните обеми са казахстански петрол, известен с марката KEBCO, или руски, продаван без отстъпка спрямо референтния сорт Брент, както изискват правилата, наложени от Г-7. Това излага полския оператор на тръбопроводите на възможни санкции, опасяват се от Варшава.

През миналия месец Германия представи план, по силата на който "Швет" ще достигне 75 на сто от капацитета си до две години и половина посредством увеличаването на възможният поток по тръбата от Рощок до 9 милиона тона годишно спрямо сегашните 6 милиона, съобщи министерството на икономиката на провинция Бранденбург.

"Като се вземе предвид капацитетът на пристанището в Гданск и нуждите на рафинериите в Швет и в Полша, няма много място за маневриране. От тази гледна точка, увеличаването на капацитета на тръбата от Рощок е от ключово значение", заяви в края на февруари Шлежински.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg