АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Как ще се облагат мултинационалните компании в ЕС?
ЕС обсъжда планове за създаване на обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък в ЕС. Това ще позволи определянето на размера на корпоративната печалба по единни правила във всички държави-членки, като държавите си запазват правото да налагат различни данъчни ставки. Новият данъчен режим ще направи по-трудно пренасочването на печалби към страни с по-ниски данъци.
Какво представляват новите правила
Предложението на Европейската комисия включва два основни елемента:
1) регламентиране на единни правила за определяне на печалбата на компаниите, която подлежи на облагане - това е така наречената обща корпоративна данъчна основа.
Към момента компаниите, които имат дейност в различни страни от ЕС, определят печалбата си според данъчните кодекси в съответната страна. Те могат да се различават в някои аспекти - например една страна може да позволява приспадането на разходите за представителни цели (тържества и др.) от печалбата, а друга - не. С налагането на общи правила всяка голяма фирма ще се ръководи от един набор от изисквания при изчисленията на печалбата от дейността си във всяко едно поделение в ЕС.
2) консолидиране на печалбата - консолидирането позволява на фирмите да съберат печалбите и загубите от дейността на различните си поделения в ЕС и да получат общата сума, която подлежи на облагане
След като се установи данъчната основа, печалбата ще се разпределя сред държавите-членки, в които компанията има поделения, за да могат те да обложат съответния дял с националната ставка за корпоративния данък.
Разпределянето на печалбата между държавите-членки ще става по формула, която отчита какви сгради и оборудване има компанията в отделните страни, с колко служители разполага и какви продажби реализира във всяка страна.
Парламентът също така предлага във формулата да се включи допълнителен фактор, свързан с пазарите, на които компанията събира данни, посочи Ален Ламасур.
Облагане на гигантите в дигиталния сектор
Депутатите призовават и за облагане на големите Интернет гиганти, които събират огромни масиви лични данни и ги използват като ценен актив, без това да се отразява на данъчните им задължения.
„Имаме нужда от дигитален данък възможно най-скоро“, заяви Паул Танг. „Нашите проучвания показват, че загубата на данъчни приходи от Google и Facebook е около 5,1 млрд. евро за три години. Време е да променим правилата, за да играем отново честно играта“.
Справедливото данъчно облагане е приоритет за Парламента. Депутатите сформираха специална комисия за борба с избягването на данъци. По данъчните въпроси Парламентът има консултативна роля в законодателния процес. Решенията се вземат от страните-членки в Съвета с единодушие.
Tweet |
|