АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Как ще се промени транспортът в ЕС?
Европейската комисия представи своята „Стратегия за устойчива и интелигентна мобилност“ заедно с план за действие от 82 инициативи, които ще направляват работата ни през следващите четири години. С тази стратегия се полагат основите за екологосъобразната и цифровата трансформация на транспортната система на ЕС и за увеличаване на нейната стабилност при бъдещи кризи. Както е посочено в Европейския зелен пакт, резултатът ще бъде намаляване с 90 % на емисиите до 2050 г. благодарение на интелигентна, конкурентоспособна, безопасна и достъпна (включително във финансово отношение) транспортна система.
Франс Тимерманс, изпълнителен заместник-председател за Европейския зелен пакт, заяви: За да постигнем целите си в областта на климата, емисиите от транспортния сектор трябва да следват ясно изразена тенденция към намаляване. С днешната стратегия ще се промени превозът на хора и стоки в Европа и ще стане по-лесно да се комбинират различни видове транспорт. Определихме амбициозни цели за цялата транспортна система, за да гарантираме устойчиво, интелигентно и стабилно възстановяване от кризата с COVID-19.
Комисарят по въпросите на транспорта Адина Вълян заяви: Тъй като свързва европейските граждани и предприятия, транспортът е важен за всички нас. Цифровите технологии имат потенциала да променят коренно транспорта ни и чрез тях мобилността да стане по-интелигентна, по-ефективна и по-екологосъобразна. Трябва да осигурим на предприятията стабилна рамка за екологосъобразните инвестиции, които ще трябва да направят през следващите десетилетия. Като следваме тази стратегия, ще създадем по-ефективна и по-стабилна транспортна система, с която уверено ще вървим към намаление на емисиите в съответствие с целите ни по Европейския зелен пакт.
Основни етапи за интелигентно и устойчиво бъдеще
Всички видове транспорт трябва да станат по-устойчиви, с широко достъпни екологосъобразни алтернативи и подходящи стимули за насърчаване на прехода. Конкретните основни етапи ще осигурят времевата рамка за прехода на европейската транспортна система към интелигентно и устойчиво бъдеще:
До 2030 г.:
- по европейските пътища ще бъдат в движение най-малко 30 милиона леки автомобила с нулеви емисии;
- 100 европейски града ще са неутрални по отношение на климата;
- високоскоростният железопътен трафик ще се удвои в Европа;
- планираното колективно пътуване за маршрути под 500 km следва да бъде неутрално по отношение на въглеродните емисии;
- автоматизираната мобилност ще бъде внедрена в широк мащаб;
- морските плавателни съдове с нулеви емисии ще са готови за пускане на пазара.
До 2035 г.:
големите въздухоплавателни средства с нулеви емисии ще са готови за пускане на пазара.
До 2050 г.:
- почти всички леки автомобили, микробуси, автобуси и нови тежкотоварни превозни средства ще бъдат с нулеви емисии;
- железопътният товарен трафик ще се удвои;
- напълно оперативна мултимодална трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T) за устойчив и интелигентен транспорт с високоскоростна свързаност.
10 ключови области за действия за реализиране на стратегическите цели
За да се превърнат целите ни в реалност, в Стратегията са набелязани общо 82 инициативи в 10 ключови области за действия („водещи инициативи“), всяка от които включва конкретни мерки.
Устойчивост
За да може транспортът да стане устойчив, това означава на практика:
- насърчаване на навлизането на превозни средства, плавателни съдове и самолети с нулеви емисии, възобновяеми и нисковъглеродни горива и свързаната с тях инфраструктура — например чрез монтиране на 3 милиона обществени зарядни станции до 2030 г.;
- създаване на летища и пристанища с нулеви емисии — например чрез нови инициативи за насърчаване на устойчивите горива за въздухоплаването и морския транспорт;
- превръщане на междуградската и градската мобилност в жизнеспособна и устойчива мобилност — например чрез удвояване на високоскоростния железопътен трафик и развитие на допълнителна велосипедна инфраструктура през следващите 10 години;
- по-екологосъобразен товарен транспорт — например чрез удвояване на железопътния товарен трафик до 2050 г.;
- определяне на цени за въглеродните емисии и предоставяне на по-добри стимули за ползвателите — например чрез всеобхватен набор от мерки за осигуряване на справедливо и ефективно ценообразуване за целия транспорт.
Интелигентност
Иновациите и цифровизацията ще определят начина за превоз на пътници и товари в бъдеще, ако бъдат създадени подходящите условия. В Стратегията са предвидени:
- превръщане на свързаната и автоматизираната мултимодална мобилност в реалност — например като се даде възможност на пътниците да купуват билети за мултимодални пътувания, а при превоза на товари да може безпроблемно да се преминава от един вид транспорт към друг;
- насърчаване на иновациите и използването на данни и изкуствен интелект (ИИ) за по-интелигентна мобилност — например чрез пълна подкрепа за внедряването на безпилотни летателни апарати и безпилотни въздухоплавателни средства и допълнителни действия за изграждане на общо европейско пространство за данни за мобилността.
Стабилност
Транспортът е един от секторите, засегнати най-тежко от пандемията от COVID-19, и много предприятия в сектора изпитват огромни оперативни и финансови затруднения. Поради това Комисията се ангажира с:
- укрепване на единния пазар — например чрез увеличаване на усилията и инвестициите за завършване на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) до 2030 г. и подкрепа за възстановяването на сектора чрез увеличаване на публичните и частните инвестиции в модернизацията на всички видове транспортни средства;
- справедлива мобилност — например като се направи новата мобилност достъпна (и във финансово отношение) във всички региони и за всички пътници, включително тези с намалена подвижност, и секторът стане по-привлекателен за работниците;
- увеличаване на безопасността и сигурността във всички видове транспорт, в това число чрез предотвратяване на почти всички смъртни случаи до 2050 г.
Контекст
Тъй като транспортът генерира около 5 % от БВП на ЕС и осигурява заетост на над 10 милиона души в Европа, транспортната система е от решаващо значение за европейските предприятия и световните вериги на доставки. В същото време транспортът има своята обществена цена: емисии на парникови газове и замърсители, шум, пътнотранспортни произшествия и задръствания. Понастоящем емисиите от транспорта представляват около една четвърт от общите емисии на парникови газове в ЕС.
Този тласък за трансформиране на транспорта идва в момент, в който целият сектор все още изпитва последиците от кризата с коронавируса. С увеличаване на публичните и частните инвестиции в модернизацията и екологосъобразността на превозните ни средства и инфраструктура и с укрепване на единния пазар сега имаме историческа възможност да направим европейския транспорт не само по-устойчив, но и по-конкурентоспособен в световен мащаб и по-стабилен при бъдещи сътресения.
При това развитие обаче никой не бива да е забравен: от решаващо значение е мобилността да е достъпна (и във финансово отношение) за всички, селските и отдалечените региони да останат свързани и секторът да предлага добри социални условия и да осигурява привлекателни работни места.
Tweet |
|