АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Какво не влезе в закона за енергетиката?
Към 1 юли трябваше да бъде разделено ЕСО от НЕК. Този процес очевидно не е приключил, което дава на Европейската комисия възможност да налага санкция на България. По процедурата се работи повече от 12 месеца, има нает консултант още от предишното правителство. Служебното правителство е заварило процедурата в доста забавено състояние. Министър Асен Василев и неговият екип са отделили акциите, подготвили всички активи за отделяне, направили нов Надзорен съвет и нов борд, тъй като управлението трябва да е двустепенно, а не едностепенно. „Не ги назначихме, защото бяха дошли изборите през месец май и оставихме на г-н Стойнев да прецени дали това да са хората или не. Тази процедура е забавена, беше забавена като я заварихме и направихме всичко възможно, единственото, което трябваше да се направи е да се назначи новият Надзорен съвет и да се финализира отделянето на активите, защо това не се е случило последният един месец, не мога да кажа, явно новото правителство е било заето с други кадрови промени и не е навлязло напълно в проблематиката за ЕСО”. Това заяви служебният министър на икономиката, енергетиката и туризма Асен Василев пред агенция „Фокус”, потърсен след брифинг вчера на наследника му Драгомир Стойнев.
Вторият казус, засегнат от министър Драгомир Стойнев на брифинга е за избиране на консултант, който да предоговори дългосрочните договори с „Марица 1” и „Марица 3”. Има пуснат договор за избиране на консултант, който да предоговори дългосрочните договори с двете американски централи, потвърди Асен Василев. „След много разговори с двете централи стигнахме до такъв момент, в който те са готови да седнат и да предоговарят условията по техните дългосрочни договори, така че те да могат да станат по-изгодни за българските граждани. Това нещо трябва да се прави професионално, пусната е процедура, за да се наемат професионални преговарящи и банкери, за да могат да доведат до успешен край това начинание. Ако министър Стойнев смята, че в министерството има достатъчен капацитет да се справи самото министерство, се радвам, че е прекратил процедурата. Моето мнение беше, че няма достатъчен капацитет в министерството и много по-добри условия при предоговарянето могат да се постигнат когато се ползват услугите на външен консултант, който е специализиран в това”, категоричен е Асен Василев.
По негова оценка, е радостно, че в законодателните промени, които току що бяха приети, са залегнали част от мерките, предвидени от служебния кабинет в проекта за новия модел на ценообразуване, но двете най-важни и политически най-трудни мерки, не бяха залегнали. Едната, че трябва да се спре изкупуването на тока от когенерациите, когато той не е ефективен. Това е оставено до средата на 2015 година да се изкупува, което автоматически означава, че голяма част от заводските централи ще продължи да им се изкупува тока на преференциални цени, даже и когато електроенергията не е високоефективна. Другото, което не е вкарано в промените, пак във връзка със заводските централи, е както в Закона за възобновяемите източници има възможност да не се диспечират тези централи, тоест да бъдат ограничени в случаите, когато има опасност за системата. Такава възможност нямаше предвидена в Закона за енергетиката за централите, които са с комбинирано производство и доколкото виждам новите текстове, тази промяна не е въведена там. Тези централи, независимо дали представляват опасност за системата, трябва да продължат да бъдат диспечирани или трябва да се наруши закона. Асен Василев разкри, че по негова информация централата Бобов дол е върната обратно в микса на висока цена. Това ще доведе до влошаване на финансовите параметри на НЕК”, коментира бившият служебен министър на енергетиката.
Tweet |
|