EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Какво означава "драгиране" на река Дунав + видео

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Какво означава "драгиране" на река Дунав + видео

mail10:05 | 01.03.2022прегледи 11238 коментарикоментари 0


Общият българо-румънски участък на река Дунав се отличава с множество наноси и често променящо се речно дъно, които предизвикват критични участъци без необходимите дълбочини. Това създава затруднения и ограничения за корабоплавателите, често с негативни финансови последствия за товародателите, спедиторите, корабособствениците и т.н. За да бъде постигнат максимален капацитет за корабоплаване през цялата година, от съществено значение за Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ (ИАППД) е да разполага със собствено, съвременно оборудване за почистване и освобождаване на речното дъно от наслагвания и наносни затлачвания. Или с други думи казано – да е в състояние да „драгира“ и освобождава корабоплавателния път, винаги, когато това се налага, без да трябва да наема и да плаща за техника и оборудване. С цел осъвременяване на материално-техническата база ИАППД осъществява проект „Модернизация и оптимизация на дейностите по рехабилитация на корабоплавателния път в общия българо-румънски участък на река Дунав“ (https://www.eufunds.bg/bg/optti/node/...), който включва изграждането и доставката на следното специализирано оборудване за драгиране на речното дъно:

 драга,

 тръби за транспортиране на наноси,

 понтон,

 несамоходен шалан и

 маневрен кораб.

Чрез специално построената драга (с полезен капацитет 4000 m3/h пулп) и с тръбите за транспортиране на наноси ще се повиши няколко пъти производителността на изкопните драгажни работи. Това ще позволи да се извършва по-голям обем драгажни работи за по-малко време, с което ще се повиши и ефектът от навременното драгиране.

Благодарение на съ-финансиране по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. https://www.eufunds.bg/bg/optti съвсем скоро ще е имаме качествено ново поддържане на българския участък от реката. В края на месец март 2022 г. се очаква да пристигне и последният компонент от тази своеобразна „драгажна флотилия“ – маневреният кораб. Всички останали части вече са построени и доставени в гр. Русе:

 Драгата „Янтра“ е построена в нидерландската корабостроителница „Дамен Горенхем БВ“. Общата стойност е 6 100 000 лева без ДДС. Пристига в Русе на 30 март 2021 година. Първите изпитания с нея се извършват месец по-късно край Русе.

 Понтонът е доставен на 17 септември 2021 година. Построен в „С.Ц. Корабостроителниа АТГ Гюргево“. Общата стойност на понтона е 2 345 000 лева без ДДС. Понтонът е с дължина 34.5 метра, широк е 11.4 метра. Той представлява плаващо техническо средство, което служи за натоварване на драгажните маси (седименти) от драгата на други плавателни съдове – обикновено т.нар. шалани, посредством плаващ тръбопровод.

 Несамоходният шалан е доставен на 29 октомври 2021 година. Построен в „С.Ц. Корабостроителниа АТГ Гюргево“. Общата стойност на несамоходния шалан е 1 954 000 лева без ДДС. Съоръжението е с дължина 59.5 метра и е широко 9.7 метра. Несамоходният шалан е предназначен за натоварване на издрагираните маси при удълбочаване или корекция на речното дъно в критичните участъци на река Дунав.

 За да се придвижват понтонът, шалана и драгата е необходим маневрен кораб, който в момента се строи в корабостроителницата в Гюргево. Накратко казано процесът на драгиране е следният:

 драгата засмуква пулп (смес на вода и наноси) от речното дъно,

 изпомпва го по плаващия тръбопровод до понтона, където драгажните маси се натоварват на шалана;

 понтонът е несамоходен, т.е. няма двигател за собствено придвижване, а само дизел-генератор за обезпечаване работата на електрическите и хидравлични системи;

 след драгирането на наносите, маневреният кораб издърпва шалана, както и останалите компоненти на оборудването.

След осъществяването на настоящия проект ИАППД ще бъде в състояние да осигурява целогодишно и ефективно необходимите дълбочини в райони на корабоплаване в българския участък за поддържане от ркм 610 до ркм 375 на река Дунав съгласно Конвенция за режима на корабоплаване по река Дунав от 1949 г. и другите сключени международни споразумения.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg