АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Какво предстои с пакета "Мобилност"?
Както вече е известно Европейският парламент прие на първо четене спорния пакет "Мобилност". Евродепутатите гласуваха и трите доклада към документа – за командироването, почивките на водачите и каботажа.
С това решение на каботажните операции се налага лимит от три дни. Превозните средства трябва да прекарат в държавата отправна точка 60 часа, преди да могат да извършват още каботажни превози. Правилата за командироване ще се прилагат и върху каботажните и трансграничните операции, в т.ч. и върху транзита. Превозвачите ще трябва да могат да се прибират у дома поне на всеки четири седмици. Задължителната почивка на края на седмицата трябва да се прекарва извън кабината.
След края на пленарната сесия българските евродепутати се събраха, за да изразят категоричното си несъгласие с приемането на пакета. По-късно бе обявена и обща деклация на българските евродепутати. Ето я:
„Благодарение на всички положени досега усилия в рамките на всички парламентарни групи, в които са представени български евродепутати, за забавяне на хода на досието в Европейския парламент, законодателният процес по пакет „Мобилност“ няма да бъде завършен в мандата на този Парламент.
За съжаление, в пленарната зала надделя не диалогът и консенсусът, а силовият подход, който дълбоко раздели ЕП по тази тема. Това противоречи на принципите на работата на Парламента, който винаги се стреми към компромиси, за да постигане устойчиво и приемливо за всички европейско законодателство. Самият факт, че почти половината депутати гласуваха отново за отлагане на вота, показва дълбочината на разделението и че компромис всъщност не е постигнат. Това беше гласът на разума в търсене на диалог, но той отново не беше достатъчен. Стигна се до фактическо разделение между страните от центъра и географската периферия.
Отново подчертаваме, че депутатите, които настоявахме за отлагане, сме ЗА това нашите шофьори да имат достойно заплащане и достойни условия на труд и почивка. Противоречието възниква от това, че зад социалната защита се налагат откровено протекционистки текстове, които отсичат достъпа до пазара на транспортния бранш от държавите, които са географски отдалечени. Ние не бойкотираме законодателството по този въпрос, а сме на мнение, че постигнатото до момента не представлява компромис и не отчита задоволително интересите и аргументите на всички страни.
Обръщаме специално внимание, че пакетът „Мобилност“ няма да бъде приет в рамките на мандата на настоящия Парламент. Предстоят преговори между Европейския парламент, Европейската комисия и Съвета на ЕС – т.нар. „триалог“. Те не биха могли да приключат с финално споразумение преди последното заседание на ЕП, което е само след 10 дни и което трябва да одобри всяко финално решение. Това означава, че съдбата на този пакет ще бъде в ръцете на следващия Парламент, който ще има различен състав и нови докладчици. Ходът на преговорите ще зависи от неговата политическа воля.
С оглед на предстоящите преговори между институциите, призоваваме българското правителство да проведе много активна дипломатическа работа в Съвета в защита на българската позиция и българските национални интереси. Днешното гласуване за пореден път показа, че за успешното отстояване на позиции и интереси в ЕС са необходими усилия на всички нива за намиране на съюзници, които да ни помагат в защитата на нашите каузи.
Не на последно място, в процеса на разглеждане, дебати и гласуване на досието в ЕП бяха допуснати редица процедурни нарушения и прецеденти. Резултатът от гласуването доведе и до приемането на редица противоречиви текстове по същество в преговорната позиция на ЕП. Това дава на България възможност в перспектива да оспори крайния законодателен акт пред Съда на ЕС. Тази възможност може да бъде използвана от българската страна в предстоящите преговори.
Tweet |
|