АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Какво се случва с фамилните български компании
Следващото десетилетие ще бъде определящо за съдбата на българските фамилни компании, тъй като това е периодът, в който новото поколение ще поеме всичко в свои ръце, смята Сдружението на фамилния бизнес (FBN Bulgaria), който организира първата официална среща на представителите на „Следващото поколение” у нас. Звеното на наследниците (Next Generation) е ключово за развитието на фамилните компании в цял свят и ще играе съществена роля и в България, където предаването на семейния бизнес към следващите поколения тепърва предстои.
Сред основните приоритети на представителите на „Следващото поколение” е грижата за приемствеността, както и създаването на правилната мотивация за успешното продължаване на всяка една семейна компания.
Част от фамилните компании в България вече следват примера на европейските и отговорните позиции в Киров АД Холдинг и Fairplay International, Роза Импекс, Дарс Ауто, Интерсевиз Узунови, и др, са разпределени между различните поколения. Организацията на младите ще се заеме с работата по някои от най-съществените за фамилния бизнес инициативи. Дейностите около връчването на наградата за „Най-добър млад мениджър, представител на новото поколение”, както и участието в международни събития, ще бъдат основни за наследниците задачи.
„Ако искате следващото поколение да управлява вашия бизнес, включете го на по-ранен етап, за да им приемствност”, коментира Вицепрезидентът на Европейската асоциация на фамилния бизнес Алфонсо Либано при гостуването си в България.
Фамилният бизнес в Европа е широко разпространен, особено на Скандинавския полуостров, където в някои страни като Финландия и Швеция семейните бизнеси представляват съответно 91 и 79% от всички компании в страната. Същевременно, собствениците на фамилни компании масово се стремят да предадат бизнеса на децата си, а не на външни мениджъри. Това е особено важно в Италия и Германия, където близо 80% от фамилните мениджъри подготвят именно наследниците си за заемането на отговорни позиции.
Затова и въпросът с наследствеността е ключов не само за фамилния бизнес, но и за цялата икономическа картина в Европа. Широко застъпена практика е едновременното управление на две или повече поколения в рамките на една компания в един и същи период от време – отново на Скандинавския полуостров близо 50% от компаниите се управляват именно по този начин. Изграждането на доверие между поколенията, както и преодоляването на различията са области, в които международните компании имат богат опит. Този опит ще е от съществена полза на българските семейни фирми, на които сега предстои да извървят този път.
Представителите на следващото поколение в България осъзнават колко е важна приемствеността, както и своевременната подготовка на младото поколение. „Сдружението на фамилния бизнес е непреходна организация, тъй като същината му не се изчерпва, а предаването от поколение на поколение е основополагащ фактор за този бизнес”, коментира Христо Илиев, Председател на Сдружението на фамилния бизнес в България и собственик на фамилната компания AG Capital.
Tweet |
|