АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Калфин:По-богати от най-богатите
ЕС може да прави заедно повече в политики като повишаване на конкурентоспособността, инфраструктура, изследвания, опазване на околната среда и енергетика, отколкото най-богатите си членове поотделно, заяви Ивайло Калфин по време на дебат за ефективността на европейските средства в Комисията за бюджети на Европейския парламент в Брюксел.
Според Калфин, който е докладчик на Европейския парламент за бюджета на ЕС за 2014-2020 г., в някои области бюджетът е в състояние да генерира допълнителни средства, чийто мащаб може да доведе до сериозен пробив в скъпи проекти, свързани например с научни изследвания или инфраструктура.
Проучването, направено по поръчка на парламентарната комисия показва, че въпреки че бюджетът на ЕС е само 1% от БНП на страните и 2% от публичните разходи в ЕС, той може да удвои икономическия си ефект, благодарение на допълнителните инвестиции, които привлича.
В политиката за сближаване например всяко евро от бюджета води до поне две евро инвестиция, което означава за 7 години - около 700 милиарда евро допълнително. Европейската добавена стойност в изследванията и иновациите е 13 пъти по-голяма от първоначалната европейска инвестиция, което означава, че икономическият ефект от „Хоризонт 2020” може да достигне 1 трилион евро. За програмите за подкрепа на малкия и среден бизнес и предприемачеството добавеният ефект е 6 пъти по-голям за иновациите и до 30 пъти за малкия бизнес. Така по-малко от 1 млрд. евро от общите разходи на ЕС могат да доведе до 18 милиарда инвестиции под формата на частни и публични капитали и банкови гаранции. Авторите на изследването очакват, че при по-малко от 1 млрд. евро европейска подкрепа за енергийна ефективност, ще се генерират €25 милиарда полза.
Картината не е толкова оптимистична в транспорта. Резултатите досега са разочароващи главно заради липсата на достатъчно средства в бюджета на ЕС. Със заделените през 2012 г. 7 млрд. евро са привлечени допълнителни инвестиции за 44 млрд., но нуждите за транспортни и енергийни мрежи са за €1,8 трилиона. Заради икономическата криза страните членки не са внесли €285 милиарда от обещаните средства. Инструментът за гаранции за Трансевропейския транспорт (LGTT) е успял да привлече през 2012 г. капитал от 12 млрд. евро при първоначална инвестиция 400 милиона евро, поделяна между европейския бюджет и Европейската инвестиционна банка. Това е ефективност от 30 пъти или от 60 пъти, ако се приспаднат средствата от инвестиционната банка, се казва в проучването.
Според Ивайло Калфин данните говорят, че за много области всяко евро, похарчено през бюджета на ЕС, създава повече стойност от същото евро, похарчено чрез националния бюджет.
ЕС завършва бюджетния период 2007-2013 г. с 1% БВП допълнително в резултат на инвестиране само на 5% от общите разходи на ЕС в изследвания и иновации. Това означава, че. с 0,05% от БВП, ЕС е създал допълнително 1% БВП на европейската икономика. Политиката за сближаване с дял от 0,4% също е създала допълнително 1% нетен ефект върху икономиката.
Tweet |
|