АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Кафенетата – най-печеливши в малкия град
Маргарита Йорданова
В българската провинция всеки, който може, се захваща с бизнес, за да се справи с безработицата. Това е напълно логично, след като средната заплата например в 58 хилядния Асеновград е около 350 лв. До средата на 2010 година хората без работа, регистрирани официално, са 3 581 души. В сравнение със същия период на миналата година има увеличение от 6,42%. Въпреки, че градът е известен и в чужбина със своята винарска традиция и по-точно със станимашката малага и асеновградския мавруд, производството на вино бележи спад през последната година. Големите компании, базирани в общината, между които КЦМ-АД, Асенова крепост ЕАД, Заводът за преработка на отпадъчна пластмаса, Завод за захарни изделия -Алпи също изпитват последствия от кризата. Дори известните из цялата страна ателиета за булченски дрехи и аксесоари леко са задъхват от по-ниското потребление
И затова всеки гараж или свободно пространство бързо се превръща в магазин, лавка или кафене. Хората тук както и въобще в провинцията все повече се опитват да живеят на принципа „ден година храни”. Често срещано явление е тези, които все още работят, да се занимават допълнително и с някакъв семеен бизнес. А за безработните това понякога е единствената възможност.
Така например собственик на малка лавка за закуски в градчето през лятото може да си докара на ден от 50 до максимум 100 лв.
Квартално ресторантче се радва, когато дневният оборот достигне 200 лв. Хранителните магазини могат и да припечелват дневно по около 300 лв., а ако са по-големи и по-добре заредени дори до 800 лв.
„Всичко, обаче зависи от деня”, е мнението на търговец на плодове на тиха уличка. Той споделя, че понякога може да изкара 20 лв., а друг ден и по 80 лв. Разбира се, всички тези суми не са чиста печалба, тъй като винаги има много разходи в бизнеса.
Семейните хотели в малки градчета, където туризмът не е развит, имат дни с оборот от 100 лв., но това е наистина рядкост.
Наблюденията за Асеновград показват, че най-печеливши се оказват кафенетата по централната улица, които почти винаги са пълни. При тях персоналът може да заработи до 800 лв. на ден.
Промоциите – търговските трикове
Разбира се, за да се борят с конкуренцията, търговците предприемат и някои промоции. Така човек може да си купи сладолед и, ако той е над 250 гр., получаваш безплатна минерална вода. В някои от кафенетата с определени десерти се предлагат безплатно кафе или вода.
Рядко обаче има вариации в цените, които и без това са доста по-ниски от тези в столицата.
Някои производители на плодове и зеленчуци например могат да си позволят да намалят стоката, когато тя не се купува. Те обаче често продават по тротоари и места, където не са платили нужните такси.
МСП- движеща сила на икономиката
Малките и средни предприятия /МСП/ са наистина движеща сила на икономиката. Тази реалност в малките градове напълно съвпада с Годишния доклад за малки и средни предприятия в ЕС за 2009 г., проведен от EIM Business & Policy Research.
Погрешно е мнението, което повечето хора си създават, че европейската икономика се движи от големи компании и корпорации. Всъщност около 90% от бизнеса в Европа са малки и средни предприятия ( с печалба между 2 и 10 млн. евро). Именно те създават 2 от общо 3 работни места в частния сектор и подпомагат за повече от половината от цялата добавена стойност на европейския бизнес.
Въпреки, че кризата неизменно засегна този сектор, очакванията от анализа показват скорошното възстановяване.
Очаквания за възстановяване на производството в % на годишна база
Микро Малки Средни Големи предприятия
2009 -4.6 -5.7 -6.4 -6.5
2010 0.9 0.8 1.0 1.1
2011 1.7 1.9 2.2 2.4
Брой компании и заети в тях за периода 2008 г.
Микро Малки Средни Големи предприятия
Компании 19 058 000 1 424 000 226 000 43 000
Работници 39 630 000 27 652 000 22 665 000 43 414 000
Как е в България ?
Данните на НСИ потвърждават, че и у нас именно МСП /Малките и средни предприятия/ са водещи в икономиката. За периода 2004 – 2008 г. най-голям относителен дял при активните предприятия* имат тези от тях с наети 0 лица.
През 2008 г. техният брой е 111 918 и съставлява 41.3% от всички активни предприятия. В следващата група „1 - 4 наети” попадат 105 170 предприятия, което е 38.8% от общия брой за 2008 година. Колкото повече са работещите в дадена компания, толкова по-малко активна е тя, показват данните.
Най-голям е броят на новородените предприятия, които не са наели работна ръка. В групата „0 наети“ през 2008 г. попадат 31 445 новородени предприятия, следвани
от групата с 1 до 4 наети - 15 033.
Всъщност голяма част от българите намират начин да свързват двата края именно с дребен бизнес, който превръща гаража в магазин „Плод и зеленчук”, а дворът на къщата в лятна градина към ресторант.
* „предприятие”, е дефинирана като „....най- малкото обединение
на юридически лица, което е организационна единица, произвеждаща стоки или услуги и възползваща се от определено ниво на автономност при вземане на решения, особено при разпределение на текущите си ресурси...”.
Tweet |
|