АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
КЗП припоня за правата ни на път
Експерти от Комисията за защита на потребителите /КЗП/ предоставят информация, която може да ни бъде полезна, когато сме на път, съобщиха от Комисията.
От КЗП напомнят, че при закъснение на автобус над 2 часа имаме право да получим обратно парите си за билета или на алтернативен транспорт до крайната дестинация. Ако закъснението е повече от 90 минути или се стигне до отмяна на пътуване с продължителност над 3 часа, компанията следва да ни осигури храна или напитки. При необходимост - и настаняване за две нощувки в хотел на цена до 80 евро на нощувка. Това обезщетение отпада, ако превозвачът може да докаже, че отмяната или закъснението се дължат на непреодолима сила - тежки атмосферни условия или сериозни природни бедствия.
Ако автобусната компания загуби багажа ни, имаме право на обезщетение. В случай, че щетите са заради пътно-транспортно произшествие, размерът на обезщетението на единица багаж не може да бъде по-малък от 1200 евро.
Можем да защитим правата си пред автобусния превозвач като се свържем с него и предявим рекламация, съветват от Комисията. От там препоръчват да пазим всички документи, свързани с пътуването, които доказват претенциите, за да приложим копия от тях към жалбата си. В случай че отговорът на превозвача не ни удовлетворява, можем да се обърнем към специализирания контролен орган - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" или към Европейския потребителски център, когато превозвачът е регистриран в друга европейска държава.
При отменен полет авиокомпанията следва да ни предложи нов маршрут до крайната точка на пътуването при сравними транспортни условия на първата възможна дата или на по-късна дата, удобна за нас в зависимост от наличието на свободни места. Другата възможност е да ни възстанови стойността на билета в срок до 7 дни. Може да имаме право на обезщетение от 125 до 600 евро, като размерът му зависи от разстоянието на полета. Това обезщетение обаче може да отпадне в случай, че превозвачът ни е уведомил за отмяната най-малко 14 дни преди полета или пък успее да докаже, че тя се дължи на извънредни обстоятелства.
Ако полетът закъснее над 2 часа, имаме право на храна и напитки, а при необходимост - и на настаняване и транспорт от летището до хотела и обратно. Ако закъснението на полета е повече от 5 часа, може да поискаме възстановяване на стойността на билета. В случай че пристигнем с повече от 3 часа по-късно от планираното, може да имаме право на обезщетение, като размерът му зависи от големината на закъснението. Това право е валидно само ако забавянето не се дължи на извънредни обстоятелства. Ако багажът ни бъде повреден, забавен или изгубен при самолетен полет, може да имаме право на обезщетение с максимален размер до 1220 евро.
За да получим обезщетение за загубен или повреден багаж, трябва още при пристигането на летището да попълним протокол за загубен, съответно - повреден багаж. От КЗП съветват да подадем жалба към авиокомпанията, като към нея приложим протокола и електронните билети. Срокът за подаване на жалбата е до 7 дни от получаването на багажа в случай че е бил повреден, и до 21 дни, когато е забавен. Добре е да разполагаме с касови бележки за доказване стойността на липсващите вещи, тъй като в противен случай превозвачът може да определи обезщетението за загубения багаж според неговото тегло.
При проблем с авиокомпания първо трябва да се обърнем към самия превозвач, а впоследствие помощ може да потърсим и от мрежата "Европейски потребителски центрове", както и от специализирания контролен орган в съответната страна, който за България е Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".
На интернет страницата на работещия към Комисията за защита на потребителите Европейски потребителски център има калкулатор за полети, чрез който можем да проверим имаме ли право на обезщетение и да пресметнем точния му размер в нашата конкретна ситуация, напомнят от КЗП.
Tweet |
|