АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
КЗП с ултиматум пред електронен магазин
Комисията за защита на потребителите (КЗП) дава две седмици на електронния магазин get.bg да коригира своите условия, при които клиентите могат да върнат в 7-дневен срок закупените от него стоки, съобщиха от комисията. На сайта се предлагат разнородни артикули - от книги и билети за концерти през парфюмерия, дрехи и аксесоари до битова техника и видеокамери.
Проверка на КЗП установи, че за отказ на потребителя от сделката търговецът е въвел изискванията да „не е нарушавана целостта на опаковката” и стоката да е запазена „във вида, в който е получена”. Така се изключва възможността клиентът да се запознае детайлно с реалните характеристики на продуктите, да ги изпробва или премери, за да прецени дали реално отговарят на неговите потребности или са му по мярка и в случай че не са – да ги върне. Това е неравноправна клауза, която ограничава правата на потребителя, дадени му с директивата за електронната търговия и пренесени в Закона на защита на потребителите (ЗЗП). Според разпоредбата на закона „потребителят е длъжен да съхранява получените от доставчика стоки, тяхното качество и безопасност” в тези 7 дни, в които има право да ги върне. Не съществува, обаче, определение, че опаковката е част от елементите за безопасност и качество на стоката.
Tweet |
|
За какво право на връщане натискат от тази безумна комисия? Еко се върне такава стока от някой безотговорен потребител, какво ще прави търговецът с разопакования продукт? Той повече не може да го продаде на оригиналната цена, ако изобщо успее дори и да го продаде. Вносителят също няма да го изкупи обратно този продукт, защото няма какво да го прави... Тази комисия и несериозните потребители трябва да разберат, че не всички продукти могат да се преопаковат и върнат в оригинален търговски вид, за да се препродадат. За целта някой трябва да плати цената на загубата на търговски вид, която сама по себе си се явява загуба на качество на продукта (защото той може да се препродаде като BULK (т.е. неопакован), или Refurbished, които са по-ниско качествени продукти по подразбиране). В България няма как търговците да поемат тази загуба на цена, и това трябва да се разбере. Оборотите са много малки, печалбите също, затова не може да се иска само търговецът да поеме тази загуба. Според мен е рано още в България да се дав
Според мен е рано още в България да се дават толкова много права на потребителите. Какво мислите вие?
Аз мисля, че опаковката е част от "качеството" на стоките. Никой клиент няма да иска да си купи на нормалната цена стока с нарушена опаковка, камо ли пък ако има следи от ползване, било то дори само за да може предходният клиент "да се запознае детайлно с реалните характеристики на продуктите, да ги изпробва или премери, за да прецени дали реално отговарят на неговите потребности..." Особено по отношение на много стоки от типа "електроника" е невъзможно да се възстанови оригиналния търговски вид на продукта, така че да бъде препродаден в последствие на следващ клиент, ако първият го върне разопакован и пробван. Причините за това са много, и то обективни, тъй като опаковките се правят от производителя на продукта, и магазините или продавачите, които и да са те, дори и самите вносители, нямат практическата възможност да ги преопаковат. Сещам се за едни компютърни мишки или памети, които са в хомогенни пластмасови опаковки - веднъж отворени, нямат преопаковане, а с това и връщане. За какво право на връщане натис