АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Китайски автомобили заместиха западните в Русия
Китайските марки заемат почти една трета от автомобилния пазар в Русия, като секторът повече от всеки друг показва нарастващото значение на Китай за руската икономика след напускането на западните компании, пише Ройтерс.
Продажби на нови пътнически автомобили и лекотоварни автомобили са били с почти 61 на сто по-малко на годишна база през ноември, тъй като западните санкции ограничават достъпа на Русия до някои материали, а спадащото търсене и високите цени допълнително затрудняват сектора.
Продажбите на пътнически автомобили, произведени от китайски марки, сред които "Хавал" (Haval) "Чери" (Chery) и "Джийли" (Geely), обаче са се повишили до 16 138 единици, или почти двойно спрямо 8 235 продадени единици през януари. Така делът на продажбите на нови китайски автомобили е достигнал 31,3 на сто в сравнение с 9,6 на сто в началото на годината, показват данни на специализираната платформа за анализи "Аутостат" (Autostat).
Продажбите на нови пътнически автомобили и лекотоварни автомобили в Русия са били 46 403 броя през ноември, съобщи Асоциацията на европейския бизнес (АЕБ), а продажбите като цяло трябва да достигнат около 600 000 за тази година.
"Производство на западни марки автомобили е малко, а вносът също е ограничен, така че пазарът е разделен между руската и китайската автомобилна индустрия", каза руският автомобилен анализатор Владимир Беспалов.
Руските марки задоволяват търсенето в по-ниския ценови сегмент - до около 1,5 милиона рубли (23 961 щ. долара), а китайските заемат западната ниша, на коли, струващи над 2,5 милиона рубли.
В нашумялата наскоро тема за съживяването на съветската емблема "Москвич", китайски автомобил се замаскира като руски. Частите на двигателя, инженерните решения и цялата платформа е взета от китайската Джей Ай Си (JAC), което бе ясно видимо при възобновяването на производството на "Москвич" през ноември.
"Москвич" съобщиха, че работи с чуждестранен партньор, но не пожела да разкрият името му. От Джей Ай Си не отговориха на запитване за коментар от Ройтерс.
Новият "Москвич" се произвежда в завод, доскоро собственост на френския производител на "Рено" (Renault), а марките "Нисан" (Nissan), "Мерцедес" (Mercedes) и "Форд" (Ford) са сред другите автомобилни гиганти напуснали Русия.
Ако икономическата ситуация остане непроменена, китайските производители, включително "Москвич", биха могли да представляват около 35 на сто от продажбите на нови автомобили в Русия през идната година, каза Беспалов, изчислявайки, че пазарът ще се възстанови частично - до около 800 000 единици.
През 2021 г., преди налагането на широкообхватните санкции от страна на Запада заради войната в Украйна, в Русия бяха продадени 1,67 милиона автомобила.
Според експерта в парично изражение китайският дял може да надхвърли 40 на сто, при обем на продажбите от около 1,5 трилиона рубли догодина.
Обемите на китайските автомобилни продажби в Русия обаче бледнеят в сравнение с вътрешния китайски пазар, където през ноември те са били с около 35 пъти повече от тези в Русия.
За първите 10 месеца на годината Русия е била шестата по големина дестинация за износ на китайски автомобилни продукти, което включва и превозни средства, и автомобилни части, според Китайската асоциация на производителите на автомобили. Това ще рече, че руският пазар е представлявал 3,9 на сто от продажбите на китайския автомобилен бранш, с което този дял остава почти идентичен на миналогодишните резултати.
Tweet |
|