EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Климатичното преустройство на ул. "Талия”

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Климатичното преустройство на ул. "Талия”

mail07:35 | 05.09.2023прегледи 1670 коментарикоментари 0


Кармелита Денева, спец. пратеник на EconomyNews.bg във Виена*

Във Виена, както и в София често летните температури стигат до над 35 градуса. Има ли възможност една улица да стане по-студена?

Виенската улица „Талия”  е дълга 2 км, нейното климатично преустройство вече е факт, като този процес е реализиран в периода 2021-2022 година.

Как улицата е станала по-хладна през летните горещини?  Какво обхваща този процес? 

Затова разказва Ервин Форстер от отдел МА 28 „Управление на улици и улично строителство” на общината.

Три основни дейности са реализирани, за да се постигне промяната:

-Подмяна на дърветата, като са засадени нови 200 по протежение на цялата улица;  

-Оформяне на зелен коридор, който включва зелени пространства с пейки от двете страни на улицата, там където това е възможно;

-Плочките, с които са покрити тротоарите не са запечатани, между тях е оставена малка ивица от песък, така че да попива водата, която идва от дъждовете или топящия се сняг,  свободно.

Целта е да се постигната два ефекта: водата да отива в градската канализация, а таки, която не попада в каналите, да се изпарява и да охлажда въздуха и подхранва дърветата.

Първият план на улицата е създаден преди повече от 100 години, той е трябвало да осигури големи пространства за коли, а тротоарите да са по-тесни.

Сега преустройството има точно обратната цел – малки пространства за коли и трамваи, големи широки тротоари – /по 6 м от двете страни/ със зеленина и пейки около трамвайните спирки. Малки градинки по продължение на улицата. 

На ограничени  места улицата е павирана с големи, известни и от София павета , които са използвани за първи път като улична настилна преди 150 години.

Всъщност паветата се полагат по улиците за първи път през 1848 година, когато във Виена е имало много бунтове и тъй като едно паве тежи 16 кг. трудно са могли бунтовницете да ги изважда от земята и да ги хвърлят по полицията.

Климатично модернизирани са и няколко малки пресечки на улицата, като в дъното на една от тях има училище. Тук са монтирани устройства за вода, които се включват дистанционно, когато въздухът достигне една определена температура.От млаки отворчета на бели метални стълбове водата излиза под формата на мъгла и охлажда въздуха.

Подобна модернизация ще се извърши и на други улици на града, където в момента се провеждат дискусии с хората от съответните квартали.  

Финансирането на климатичното обновяване на улиците е на стойност от 100 млн.евро, като тези средства са предвидени в общинска програма за периода 2021-2025 година.

Коя част от ремонта е най-скъпоструваща?

Ервин Форстер: „Най-високите разходи отиват за промяна на платното, така че да се осигури по-ограничен достъп на коли и направа на качествена настилка, която да издържи на напрежението и натиска на трамваи, автомобили.

Като цяло може да се отбележи, че за да се модернизира климатично улицата, 1 км се прави за 1 година.”

*със съдействието на Виена International Offices - Sofia


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2041