АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ковид: Измами при онлайн пазаруването!
В условията на самоизолация и социално дистанциране все повече се развива онлайн пазаруването. Тази тенденция обаче се използва и от търговци, които продават съмнителни продукти на изключително завишени цени.
С малко усилия в интернет можете да откриете редица продукти, които твърдят, че са "единствената защита срещу коронавируса" или "единственото лечение". Други търговци пък предлагат маски, дезинфекциращ гел или лекарства на надути цени. Използват се и други трикове - например, твърдения, че продуктът се изчерпва, за да се подтикне потребителят към бърза покупка.
За какво трябва да следите
Някои твърдения или практики би трябвало да Ви поставят нащрек:
- изрично формулирани или косвени твърдения, че даден продукт лекува или препятства заразяването с COVID-19;
- използването на неофициални източници за подкрепа на твърденията, например неизвестни лекари;
- използването на логото или имена на държавни органи, международни организации или известни експерти без линкове към официални документи;
- твърдения, че продуктът е “наличен само днес”, “бързо се изчерпва” и други подобни;
- твърдения като “най-ниска цена на пазара”, “единственият продукт, който може да излекува COVID-19”;
- високи цени, обосновани с "чудеодейните" лечебни свойства на продукта.
Ако попаднете на подвеждащи рекламни съобщения в някоя социална мрежа, можете да сигнализирате платформата. Имайте предвид, че някои от тези съобщения могат да бъдат споделяни от Ваши близки, които си мислят, че Ви помагат.
Най-добре е да разчитате на официални източници на информация относно коронавируса, например от държавните власти (Министерството на здравеопазването) или от международни организации като Световната здравна организация.
Мерките на ЕС
Европейската комисия и органите за защита на потребителите в отделните страни си сътрудничат в борбата срещу подобни измами онлайн. На 20 март те публикуваха обща позиция за най-често срещаните видове измами и нелоялни търговски практики, за да помогнат за по-доброто им идентифициране и премахване от онлайн платформите.
На 23 март комисарят за правосъдието и защитата на потребителите Дидие Рейндерс изпрати писмо на различни платформи, социални мрежи, търсачки и онлайн магазини, за да поиска тяхното съдействие за разобличаването и слагането на край на онлайн измами.
Директивата за нелоялните търговски практики забранява заблуждаването на потребителите за ползите или очакваните резултати от даден продукт. Всяко едно твърдение, че продукт лекува определена болест, трябва да бъде подкрепено с доказателства. Операторите на интернет платформи, функциониращи в ЕС, са длъжни да се намесят, ако научат за извършването на незаконна дейност.
Европейската комисия възнамерява да предложи нов законодателен акт за дигиталните услуги до края на 2020 г., който да създаде по-безопасна дигитална среда за потребителите и фирмите в ЕС.
През октомври 2020 г. депутатите приеха препоръки за новото законодателство, в които подчертаха, че това, което е незаконно офлайн, трябва да бъде незаконно и онлайн, и посочиха, че защитата и безопасността на потребителите трябва да бъдат ръководни принципи. Парламентът се обявява за по-строги изисквания към платформите и другите онлайн посредници за спиране на продажбата на фалшиви, незаконни или увреждащи продукти като фалшиво медицинско оборудване.
В резолюция от ноември 2020 г. Парламентът призова да се гарантира безопасност на продуктите, независимо дали те се продават в реален или онлайн магазин и дали са от външен производител. Парламентът иска ефективен контрол на пазара и налагане на повече изисквания към онлайн магазините - те следва да прилагат едни и същи правила за доставчици в ЕС и такива от други страни, които продават на европейския пазар.
Tweet |
|