АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Кои автомобилни концерни ще оцелеят?
"Всички големи автомобилни пазари в света стагнират. Това оказва натиск върху цените и свива печалбите. При това всички са принудени да правят големи инвестиции в автономните и електрическите автомобили." Така Константин Гал от консултантската компания EY (бившата Ernst&Young) резюмира резултатите от изследване, публикувано наскоро.
Според Гал, автомобилостроителите са принудени да оцеляват в една все по-трудна и непрозрачна пазарна среда: "Световната автомобилна индустрия се намира в криза, както по отношение на продажбите, така и на печалбите. Засега причините за нея са основно конюнктурни", казва той.
От EY са изследвали 16-те най-големи производители в света, сред които и германските концерни БМВ, Даймлер и групата на Фолксваген. Повечето от тях отчитат увеличение на оборота - благодарение на бума на SUV-автомобилите. Германските производители отбелязват най-високия ръст - 5,2 процента, следвани от френските автомобилни компании (4,7%). Американските автомобилостроители реализират 3% спад в оборота, а японските - минус 1,3 процента. Общо браншът отбелязва ръст от 1,3 процента - нов най-висок рекорд. Най-висок оборот през второто тримесечие на годината постигат Фолксваген и Тойота, става ясно още от изследването.
Германските концерни са в добро състояние
При продажбите обаче нещата изглеждат различно. Най-голям спад отбелязват френските компании (минус 10 процента) и американските (минус 9 процента). Най-добре са продавали Тойота и Фолксваген. Като цяло обаче германските автомобилни концерни отбелязват спад в продажбите. Единственото изключение е БМВ. Японските марки Мицубиши, Хонда и Тойота също отбелязват лек ръст в продажбите.
Независимо от намаляващите печалби на германските автомобилни фирми, техните коли си остават силно предпочитани. Това си личи особено по това, че общият спад на германските продажби е незначителен - особено в сравнение с конкурентите от САЩ и Франция.
Петер Фус, партньор на EY, обяснява този спад и с липсата на определени модели, както и предстоящата смяна на едни модели с други. През второто полугодие е възможно продажбите отново да излязат на плюс, тъй като фирмите имат добри резултати - те завоюват нови пазарни дялове, напредват добре с въвеждането на електрическите си автомобили и се опитват да намалят общите си разходи чрез икономии", посочва експертът.
Намаляването на печалбите в германската автомобилна промишленост, според Фус, се дължи на "еднократни ефекти": дизеловата афера, обвиненията в непазарни договорки и връщането на автомобили за техническо преоборудване - например заради дефектни въздушни възглавници. Всички тези фактори намалиха сериозно печалбите на автомобилните концерни през последните години", посочва Петер Фус.
Експертът съзира и друг проблем: след затишието в продажбите, особено на китайския пазар, концерните са натрупали огромни излишъци от автомобили, които пълнят складовете им. Според него, в краткосрочен план няма да се промени нищо съществено. Точно обратното: ситуацията в Китай ще става "още по-неприятна", казва той. Това е лоша новина най-вече за френските и американските производители, чиито продажби на все по-важния китайски пазар се сринаха съответно с 14 и 55 процента през второто тримесечие.
Основните рискове
Надеждите, че скоро ще отпаднат някои неблагоприятни политически фактори, които затрудняват автомобилния пазар, могат да се окажат измамни, предупреждава Фус. Все по-вероятен изглежда „твърдият“ Брекзит, който вероятно ще доведе до значителни загуби на европейските пазари. Ситуацията с Китай също буди тревога: "Независимо от сегашната слабост на китайския пазар германските автомобилни концерни все още имат добри позиции там. Ако обаче търговският спор със САЩ ескалира, това ще се отрази и на германските автомобилостроители", убеден е експертът.
Истинските предизвикателства пред бранша обаче тепърва предстоят, твърди Константин Гал от EY: "Ще има ново размесване на картите. По-строгите горни граници за вредните емисии и настъплението на електромобилите ще предизвика невиждани размествания на пазара, за които някои от концерните не са подготвени", смята той.
Затова тенденцията е да се задълбочават сътрудничествата и партньорствата между автомобилостроителите - нещо, което вече върви с пълна сила. "Само по този начин концерните могат да намалят разходите и рисковете, свързани с бъдещите им инвестиции. Във всеки случай предстои процес, който ще отсее плявата от зърното“, убеден е Константин Гал./Дойче Веле
Tweet |
|