АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Кои туристически дестинации оцеляха?
в. "Имерисия"
Хърватия и далматинското крайбрежие са в първите три места сред туристическите дестинации извън ЕС. В началото на годината Хърватия и Черна гора смятаха, че ще могат "да избегнат най-лошото" от ударите върху туризма заради световната икономическа криза и изглежда, че до голяма степен успяха. Това впрочем постигна и Турция. Хърватия и далматинското крайбрежие са сред туристическите дестинации, предпочитани от държави-членки на ЕС през тази година, според изследване на Евробарометър.
В Черна гора и Хърватия загубите от кризата досега са по-малки, тъй като потокът на чуждестранни туристи и към двете страни спадна със 7 на сто през първите шест месеца на 2009 г.
На острова на Афродита броят на туристите за първите шест месеца бе спаднал с 10,8 на сто в сравнение със същия период на миналата година. Този процент съответства на около 880 хиляди туристи.
Най-големият удар за туризма в Кипър дойде от Великобритания, основната страна, захранваща острова с туристи. Този спад на туристи от тази страна се дължи главно на рязкото падане на британската лира.
Следва Русия, откъдето притокът на туристи отбеляза спад от 19 на сто, туристите от Гърция са намалели с 13 на сто, а от Швеция - с 11 на сто. Вътрешният туризъм в Кипър все повече набира скорост и вече се оформя като втори по-голям пазар на острова след Великобритания.
В Хърватия през юни бе констатирано, че загубите в туризма са били ограничени до приемливи нива. Ресорният министър каза, че туризмът осигурява 20 на сто от Брутния вътрешен продукт /БВП/ на Хърватия, процент, който се оценява като един от най-високите в Европа. Броят на туристите, посетили Хърватия за първите шест месеца на тази година, е спаднал със 7 на сто, но нощувките са намалели само с 3 на сто.
Официалната статистика показва, че броят на посетителите от традиционните пазари на Хърватия, като Германия, Италия, Словения, леко се е свил. Все пак обаче други пазари, като Австрия или Полша бележат скок, който стига до 6 на сто.
Като най-големи се оценяват загубите за страната за първите шест месеца на годината и те са дошли от пазарите на Русия, Унгария, Чехия и Швеция, където валутите им значително са паднали спрямо еврото от началото на 2009 г.
В съседна Турция туристическата индустрия изглежда успя динамично да се противопостави на кризата, тъй като нейната отслабена валута задържа цените на конкурентни нива.
Броят на чуждестранните туристи за първите шест месеца на 2009 г. спаднаха едва с 0,9 на сто и достигнаха 10,6 млн. в сравнение с миналата година. Все пак обаче постъпленията в туризма са намалели с 9,6 на сто през вторите три месеца на годината в сравнение с миналата година и са възлезли на 4,24 млрд. долара след спада от 11,2 на сто през първото тримесечие на годината. В Черна гора туризмът отбеляза спад от 7 на сто, както и нощувките, които намаляха с 9 на сто. Най-общо казано Черна гора е била посетена от 277 хиляди туристи за първите шест месеца на 2009 г., като те са прекарали по нощ и половина в хотели и туристически бази.
Tweet |
|