АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Кой движи пазара на ваканционни имоти?
Българите изпреварват руските граждани по брой запитвания и осъществени продажби през изминалия сезон. Това показва годишният доклад на Green Life Development & Resorts. Данните на компанията сочат, че в Созопол делът на българските купувачи е най-голям – 37%. На второ място с 28% са руските граждани. Следващите два пазара с еднакъв дял по 12% са съответно Германия и Израел.
„За поредна година виждаме как българските клиенти затвърждават позициите си на ваканционния пазар у нас, като плавно увеличават дела си спрямо другите купувачи. Тяхната увереност се подсилва от благоприятната икономическа обстановка и стабилното развитие на пазара на морски имоти през последните години. Сантименталните чувства, които изпитват към Българското Черноморие и определени места като Созопол, поддържат интереса им към родните курорти, въпреки високата конкуренция в международен план“, казва Теофил Петров, изпълнителен директор.
Кои са българските купувачи
Сред купувачите на ваканционни имоти се обособява нов тип клиенти, посочват от компанията. Това са хора, които търсят отделни вили в затворен комплекс. Профилът им е сходен - семейства с деца, които разполагат с по-високи доходи. Поддържат висок стандарт на живот и искат да го пренесат и в морския си дом. Много често основното им жилище е къща. Затова предпочитат да бъдат отделени и държат на собственото пространство около имота.
„През изминалия сезон наблюдавахме засилен интерес към вили от страна на българските купувачи. Близо 60% от покупките са осъществени именно от наши сънародници. Още повече, сравнени с 2018, запитванията за този тип имоти, в пъти се увеличават“, казва Екатерина Желяпова, търговски директор направление Ваканционни имоти, и допълва: „Тези жилища представляват премиум продукт, който няма аналог на пазара - редови къщи с просторна архитектура и малък процент общи части, подходящи за семейни ваканции.“
Сънародниците ни, живеещи в чужбина, заемат съществен дял от българските купувачи. Те разполагат с по-малки бюджети, като голяма част от тях купуват с цел съхранение на спестените средства и избират недвижимите имоти като най-сигурен вариант. Този тип клиенти се насочват към Поморие, където изборът позволява по-бюджетни решения.
Типове сделки
Септември е бил най-силният месец по брой проведени огледи и сключени сделки, отчитат от компанията. Клиентите, закупили в този период, са туристи, почивали в комплекса през лятото, които вече са обмислили добре покупката и са взели решение. В края на сезона се връщат като купувачи, готови са сключване на сделка. „Прави впечатление, че бюджетите им са по-високи спрямо тези, закупили през юни. В началото на лятото клиентите търсят по-бюджетни възможности и готови имоти, в които да могат да отсядат веднага. Към края на сезона се активизират купувачите, които имат повече изисквания към имотите и са отделили повече време за размисъл, за да вземат най-доброто решение за себе си“, допълва Желяпова.
В сила е тенденцията, наблюдавана и изминалата година, все повече клиенти да използват външно финансиране за покупките си. Особено валидно е това при купувачите, търсещи класически ваканционни имоти – в затворен комплекс, с осигурени удобства и допълнителни услуги. Именно затова близо 20% от продажбите в Созопол са осъществени с помощта на банков кредит.
„Използването на кредит за финансиране на сделката не винаги означава, че купувачът не разполага с необходимите средства. Напротив, голяма част от тези клиенти имат добри доходи и нямат притеснения да пристъпят към дългосрочна покупка на втори имот с банков заем. Повлияни са от изгодните кредитни условия и желанието за подобряване на качеството на живот. Повечето от тях вече разполагат със собствено градско жилище и покупката на ваканционен имот надгражда досегашния им социален статус“, допълва Желяпова.
Кои са чуждите купувачи
Макар българските граждани да изпреварват рускоговорящите купувачи в Созопол, в Поморие руснаците заемат първо място по реализирани продажби с дял от 22,5%. Следващите две групи с еднакви проценти - 20%, са от Украйна и България, следвани от клиентите от Германия - 17,5% и Израел - 10%.
Според експертите на компанията диверсификацията на клиентите по държави се засилва. Увеличават се покупките с граждани от Германия и Израел, и в Созопол, и в Поморие. Извън основните типове купувачи, на пазара присъстват граждани от Великобритания, Белгия, Унгария, Латвия, Полша, САЩ, Естония. Единични сделки има и с клиенти от Молдова, Испания, Казахстан.
Tweet |
|