EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Кока-Кола отново на кирилица!

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Кока-Кола отново на кирилица!

mail06:40 | 24.04.2013прегледи 1880 коментарикоментари 0


По повод предстоящия 24 май – Деня на славянската писменост и култура, група младежи, фенове на напитката стартира гражданска инициатива „Да върнем логото на Кока-Кола на кирилица“ - http://www.facebook.com/KokaKolaNaKirilica

Целта на инициативата е да провокира обществена дискусия за важността да отстояваме своята идентичност, дори в на пръв поглед малките неща. При събиране на 10 000 харесвания на страницата преди 24 май, до централата на Кока-Кола у нас ще бъде изпратено открито писмо, чрез което инициаторите целят да покажат, че хиляди хора желаят в България компанията да изписва логото си на български.
„Вярваме, че във време, когато младите пишат все повече на латиница, връщането на кирилизираното лого на една от най-познатите им напитки ще ги провокира да преоткрият красотата и богатството на българския език. Азбуката ни заслужава този акт на уважение от марка, която, макар и глобална, има много специална история с България“, споделят Петя Лозанова и Радомир Иванов, които стоят зад идеята.
Историята на Кока Кола в България е наистина куриозна – по стечение на обстоятелствата ние ставаме първата страна зад Желязната завеса, в която през 1965 г. започва да се произвежда Кока-Кола, а специално за нас марката за пръв път променя логото си и го изписва на кирилица.
В момент, в който пропагандата тръби, че Кока-Кола е опасно алкохолно питие, символ на капитализма, една чиста случайност поставя началото на интересна история. Тончо Михайлов, технолог в поделението за безалкохолни напитки на българското предприятие "Тексим", е изпратен в Париж на служебна командировка. От „Тексим” искат да правят оранжада и една от задачите на Михайлов е да опита подобни напитки във Франция и да посети предприятия, работещи в бранша.
Съдбата го отвежда в едно парижко бистро и му поднася не друго, а една Фанта. Силно впечатлен, на следващия ден той моли домакините си да го заведат в предприятието, което произвежда Фанта, без изобщо да има представа, че това е така омразната на комунистическото управление корпорация Кока-Кола.zoom_sss
Когато разбира за какво става дума, вече е твърде късно да се върне назад. Все още без да си дава сметка за сериозността на ситуацията, той се запознава с вицепрезидента на Кока-Кола за Франция княз Александър Макински и в дух на разбирателство двамата уговарят посещение на представители на Кока-Кола в България.
Връщайки се в България, Тончо Михайлов осъзнава, че посещението му в завода на Кока-Кола може да доведе до доста сериозни последици за него. Когато от Кока-Кола се обаждат, за да уговорят посещението си в България, на Михайлов спешно му се налага да признае на шефа на "Тексим" Георги Найденов за случилото се в Париж. Хрумва му компромисно решение – да предложи на Найденов да договорят у нас да се произвежда оранжадата Фанта.
Отговорът на Георги Найденов е поредната изненада в тази необичайна история: "Като е гарга - рошава да е!", отсича той и уговаря спешна среща с Тодор Живков. Неочаквано за всички, той дава съгласието си Кока-Кола да се произвежда в България, дори без да е опитал противоречивата капиталистическа напитка.
Договорът за внасяне на концентрата за напитката е подписан на 1 август 1965 г. От Кока-Кола предлагат пари за реклама. Тончо Михайлов им отвръща "Ние тази реклама, антиреклама всъщност, която сме ви я правили толкова години, вие не можете да я изплатите, докато сте живи." Вместо пари за реклама от Италия ни дават един милион бутилки, а Кока-Кола САЩ изработват и ни подаряват логото на кирилица. В края на 1965 г. на българския пазар се появяват първите бутилки Кока-Кола.
Логото на Кока-Кола в България остава на кирилица повече от 20 години. След прехода и навлизането на собствено представителство на компанията в България, кирилизираното лого отпада и надписът върху бутилките отново е на латиница.
Ако искате да подкрепите връщането му на кирилица, харесайте страницата на инициативата – http://www.facebook.com/KokaKolaNaKirilica.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1726