АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Коледа като икономически фактор
Дали милиардите, които се харчат за коледни подаръци всяка година са от полза за икономиката. Този въпрос поставя американският икономист Джоуел Уолдфогъл. Според него в Святата нощ се губи благосъстояние в огромен мащаб, пише германският в. "Zeit". В книгата си "Защо този път не бива да купувате коледни подаръци" експертът изчислява, че подаръците губят около 20% от стойността си. Аргументите следват строго макроикономическата теория - ако предположим, че дареният сам може най-добре да прецени желанията си, че познава всички алтернативи и не прави разходи за търсенето, то излиза почти невъзможно да направите полезен подарък, който получателят да не може да си набави самостоятелно със съответната сума. Анкетите, направени от икономиста, потвърждават, че хората оценяват стойността на подаръка средно 18% под стойността на стоките, които са си купили сами. Германските икономисти Томас Бауер и Кристоф Шмид обаче оспорват това твърдение, посочвайки, че всичко зависи от въпроса как се определя стойността на подаръците. Ако се пита колко би платил дареният, ако трябваше сам да плати за продукта, то стойността е под продажната цена. Ако обаче се опитате да получите подаръка от него, ще трябва да платите повече от първоначалната цена. Очевидно обаче подаръците са нещо повече от една "полезна стойност". Социолозите отбелязват, че подаръците засилват връзката между подаряващия и дарения. Когато подаряваме нещо, показваме колко скъп ни е другият човек. От тази гледна точка значение имат най-вече оригиналността на идеята и усилията, положени за избирането. Тогава вратовръзките, носните кърпички или свещниците говорят сами за себе си. И все пак Уолдфогъл донякъде има право.
Tweet |
|