АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Коледен бонус вместо 13-та заплата
Традиционната 13-а заплата се замества с коледни събития и коледен бонус, какъвто ще бъде раздаван от под 50% от компаниите у нас. Това показват наблюденията на лидера в областта на HR решенията Adecco България сред над 300 компании български и международни компании от секторите ИТ, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство.
Размерът на бонуса варира в широк диапазон в различните сектори от икономиката. В производствената индустрия ще е от 200 до 750 лева, като може да се получи като допълнителен бонус към месечното възнаграждение, както и под формата на подаръчен ваучер или ваучер за храна. В търговския сектор бонусите са по-щедри и ще са в размер между половин и една заплата. Обикновено тези стимули са еднакви за всички служители в компанията.
Глобалната икономическа нестабилност и забавяне на икономически ръст дава осезаем ефект в едни от най-големите сектори в страната ни, които са експортно ориентирани. Затова в аутсорсинг индустрията не малка част от компаниите са по-умерени в планиране на допълнителни суми за служителите си по коледните празници. Това важи и за ИТ сектора, който в предходните години беше пример за необичайни и по-щедри идеи за допълнително стимулиране.
От Adecco България обръщат внимание, че трябва да се прави разграничаване между коледните бонуси и годишното допълнително възнаграждение за добро представяне, което е базирано на показатели за постигане на конкретни индивидуални и/или цели на компанията. Тези бонуси традиционно се изплащат след приключила финансова година в периода февруари – май.
Коледните партита и тематични подаръци за празниците също са често срещана практика сред българските работодатели в резултат на желанието им да ангажират служителите си и да им предложат различни общи преживявания. За някои от компаниите коледните партита са сред малкото поводи всички служители да се видят и да общуват на живо, поради наложилият се хибриден модел или изцяло дистанционна работа.
От няколко години Adecco България наблюдава и засилване на тенденцията компаните да разработват стратегии по изграждане на съпричастност и ангажираност на служителите към работодателската марка. Израз на това е практиката за организиране събития, които подпомагат корпоративната социална отговорност и насърчават доброволчеството сред служителите. Пример за такива събития преди Коледа са изработванета на символични подаръци от служителите, които да бъдат предложени на търг с цел събиране на средства за социални каузи, насочени към хора в нужда или в неравностойно положение.
Tweet |
|