EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Колективното пазаруване – евтино, но рисково

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Колективното пазаруване – евтино, но рисково

mail17:40 | 04.10.2011прегледи 1579 коментарикоментари 0


Данаил Алеков
От няколко месеца насам, в България все повече нашумяват т. нар. сайтове за колективно пазаруване. Успехът им е впечатляващ. За мнозина да хвърлят един поглед в уеб-портала на някой от въпросните сайтове, които са 63 в България, ще превръща във всекидневие. И това е обяснимо - щом има търсене, има и предлагане (само 2 сайта за колективно пазаруване са преустановили дейността си до момента). Примамливите имена (“lapni”, “dalavera”, “avanto”, “VIPoferta”, “grabo” и много други), в комплект с описанието и часовника, отброяващ секундите до края на „далаверата”, дават резултат.
От маникюр до кола
В началото, преобладаваха предложения за екскурзии или козметични процедури, които определено се радват на внимание. Офертата всъщност е да закупите ваучер, а идеалният вариант е да си разделите цената с още някой, тъй като в много от случаите тя е за двама. В разгара на летния сезон, рекламодатели на хотели непрестанно публикуваха обяви с отстъпки в сайтовете и много от тези комплекси се радваха на пълноценен график през целия сезон.
Конкурентите сред козметичните студия също разчитат на поток от клиенти, благодарение на въпросните ваучери - офертите за подстригване, маникюр, масаж, кола маска или избелване на зъби са от най-често срещаните. Резултатът - оборотът на сайтовете за колективно пазаруване се повишава стремглаво, а това може да се види и от офертите, които предлагат ваучери за почти всичко. В момента, „оферта на деня” в grabo е джип SsangYoung Actyon 230E за 22 000 лв., вместо за 46 200 лв. с 3 години гаранция от корпорация Ratola, като от ratola.bg уверяват, че офертата е напълно реална. Курс по английски на половин цена, фотоепилация с 81% отстъпка или почистване на зъбен камък с 80% намаление - всичко това се забелязва на страниците на най-известните сайтове за колективно пазаруване.
Кой какво печели
На пръв поглед, всичко е направено изцяло в полза на клиента. С намаленията над 80%, човек даже би останал с впечатление, че някой от веригата работи на пълна загуба, за да предложи ниска цена. В действителност обаче, може да се каже, че поговорката „И вълкът сит, и агнето цяло” намира олицетворение в пазаруването от тези сайтове. Така например, всеки един рекламодател в сайт за колективно пазаруване, с публикуване на офертата си, печели от привличане на клиенти и печалба от оборота, който бележи бързо повишение. В същото време получава и реклама на дейността си, защото офертите от тези сайтове се разпространяват много бързо.
Ползите за клиента са ясни - във всички сайтове с големи цифри се публикува: Цена без ваучер, промо цена, отстъпка (в процентно изражение) и спестената сума. Това от своя има умопомрачителен ефект върху клиентите, които се интересуват точно от това. И ако днес обикновеният интернет потребител си измие колата с ваучер от такъв сайт, то шансът утре да поръча такъв за почистване на прозорците и у дома се увеличава, особено ако остане доволен. А сайтовете разчитат именно на това - разнообразие от оферти, с които да привлекат клиенти.
Печалбите им обаче е трудно да бъдат изчислени, но със сигурност са 7 цифрени. В сайтът grabo.bg е поместена информация, че от създаването му (септември м.г.) до сега са спестени повече от 14 млн. лв. на над 200 хил. потребители. Към началото на тази година, излезе информация в онлайн медиите, че сайтът има месечен оборот от 300 хил. лв., а собственикът категорично е отказал оферта на американските колеги от Groupon на стойност 1 млн. $ (по данни от Търговския регистър към 29.08.2011г., „Грабо медия” ООД е с капитал 100 лв. и оборот 52 хил. лв за 2010г.). Половин година по-късно, също по информация на онлайн издания, оборотът е скочил до 1.5 млн. лв., но нивата се сринаха след скандалната измамна за хиляди евра „екскурзията” до Малдивите и о. Корфу.
Рискът
Риск винаги има, и през август всички се убедиха в това. Нашумялата компания-фантом „Еврохолидейз ЕООД” успя измами 226 души през сайтът grabo.bg, включително и 6 народни представители от Пловдив. За съжаление, Законът за туризма не предвижда лиценз за подобни сайтове, тъй като по време на приемането му не са съществували. Факт е, че Grabo.bg се явява единствено като посредник, но въпреки това започнаха да изплащат компенсациите за всички закупени ваучери - общо 145 хил. лв. Защото подобен инцидент, при който са измамени такъв широк кръг от хора, ще нанесе щети на сайта (а и на всички останали) в пъти над тази цифра.
За интернет потребителя остава да се надява, че след този случай, отговорните институции ще се сезират и ще направят нужните законови промени. Но риск винаги има. Въпреки това, личните ми впечатления са положителни. Ваучер от 37 лв. на човек (целият е 74 лв.) включваше 3 нощувки, 3 закуски и вечеря в хотелски комплекс. Тук е мястото да отбележа, че въпреки някои противоречиви коментари за отношението към клиентите с ваучер, персоналът на хотела на Южното Черноморие беше на професионално ниво.
В страна като Англия например, тези сайтове отдавна са се превърнали в хит сред интернет пазаруването, и всичко се следи за нередности. В България сектор „Икономическа полиция” набира сила в интернет разследванията, така че остава да се надяваме на спокойно пазаруване, без да търсим уловката заради ниската цена.
 снимка:блог за пазаруване


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg