АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Колелото - новото МПС
Дима Шопова
Кризата има положителна страна, спира текучеството, работниците предпочитат сигурността, коментира за БТА финансовият директор на фирмата за велосипеди Махсом - Пловдив Николай Бояджиев и разказа за своята "рецепта" за изход от
ситуацията.
Фирмата за велосипеди усетила първите симптоми на кризата още в края на 2008 година. Като първа стъпка предприели 10-процентно оптимизиране на личния състав и свиване на разходите. Работи се интензивно и по ликвидността на материалните запаси, не се използват привлечени средства, всички кредити са погасени, с което се избягва и плащането на високите лихви, обясни Бояджиев.
Няма място и полза от оплакване и оправдание за неуспехите, кризата ни накара да мислим и да станем по-изобретателни и това е препоръката към всеки, коментира Бояджиев. А това включва и по-голяма агресия при продажбите, използване на залежали материали и стоки и оптимизиране на цените с цел да се върне паричният ресурс. Фирмата продължава да реинвестира всички печалби и няма разпиляване на средства за странични дейности, посочи Бояджиев.
Общият пакет от мерки гарантира на фирмата сигурност и през най-несигурното време, отбеляза бизнесменът.
В най-тежката според прогнозите 2009 година е важно авансовото производство или да "сложиш" на склад, това, което ти е сигурно като поръчка. Това, по думите на Бояджиев, най-вече важи за производствата, които имат сезонен характер и за стоки, които могат да се оставят на склад. По този начин те се съхраняват за периоди, в които се правят интензивни експедиции и
производителността е по-малка от търсенето. В противния случай се отчитат пропуснати ползи, каза Бояджиев.
Другата стъпка е ограничаване на разходите, тъй като кризата тръгна от финансовия сектор, отбеляза бизнесменът. На европейския пазар в бизнеса с алтернативния на автомобилите транспорт се работи при условия на разсрочено плащане. В един и същ момент трябва да си събереш вземанията и да се изплатиш към доставчиците, като през този период трябва да се разчита на
оборотно финансиране.
Кризата във фирмата се изразява в намаляване на обема на дневното производство, но за сметка на това тази година няма да имат месец без производство. Велосипедите са на цена от 60 до 6000 лева в широк диапазон за възрасти и потребности. От фирмата отчитат, че българските клиенти вече предпочитат по стойностните, но по-качествени велосипеди.
Ролята на колелото в живота на градския човек също се променя драстично през последните години, твърди финансовият директор на Махсом. Все по-често по улиците на населените места и особено на големите градовете се срещат хора с велосипеди. Освен за спорт и поддържане на физическа и психическа форма, колелото вече е предпочитано и за предвижване от едно място до друго.
Официални или не анализи сочат, че има тенденция за навлизане на велосипеда в живота на градския човек. Това показва и проучване, според което продажбата отчита ръст от 30 на сто в сравнение с миналата година. В същото време интересът към нови или употребявани леки автомобили е намалял с близо 60 процента. Една от причините за това е световната финансова криза, която
"сви" портфейлите не само на фирмите, но и на гражданите. За някои фирми тя се оказа фатална, други обаче не бяха изненадани и успяха да се подготвят. Те имат своята "рецепта".
Велопроизводителите са обединени в Асоциация и основната им цел е борбата с нелегалния внос на детски велосипеди. Велосипедът е продукт защитен с антидъмпингова мярка и за да продаваш на европейския пазар е необходимо разрешение от ЕС, обясни Бояджиев. Некоректният внос у нас е предимно от страни от Близкия изток. Стоките се предлагат на по-ниски цени, защото вносителите пестят от такси, мита и данъци и това по думите на Бояджиев удря по интересите на българските производители. И тук според бизнесмена е мястото държавата да се намеси.
Tweet |
|