АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Колко касови апарати ще се подменят?
Новите изисквания към касовите апарати са пореден удар върху бизнес средата и, най-вече – срещу „белия“ бизнес, който съвестно отчита и плаща данъци.Около този извод се обединиха засегнати браншови и съсловни организации във връзка с приетите в края на септември т. г. промени в Наредба Н-18/2006 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.
Станислав Попдончев от БСК подчерта, че четирите организации БСК, БАРБС, БАЗ, БЛС подкрепят усилията на Министерството на финансите за повишаване на фискалната дисциплина, ограничаване на нелоялните търговски практики и намаляване дела на „сивата“ икономика. „В същото време, работещият „на светло“ български бизнес е сериозно притеснен от изключително кратките срокове, в които трябва да приведе дейността си в съответствие с изискванията, както и непрецизно формулираните текстове в наредбата, които създават неяснота, правна несигурност и икономическа непредвидимост. Длъжни сме да отбележим, че новите изисквания в наредбата създават допълнителна административна тежест и изискват нови разходи, които ще бъдат значително по-високи от първоначалните оценки“, каза представителят на БСК.
Той отбеляза, че промените се отнасят до практически всички търговци, вкл.: производители и разпространители на специализиран софтуер, хотели и др. места за настаняване, заведения за хранене, общопрактикуващи лекари, лечебни заведения, счетоводни къщи, търговци на дребно, куриерски фирми, таксиметрови шофьори, занаятчии и свободни професии в сферата на търговията със стоки и услуги, и др. Дори градският транспорт в някои големи градове ще бъде засегнат, което показва, че обхватът на засегнатите лица е много по-широк от първоначално предвиденият.
Има различни данни за реално функциониращите фискални устройства, но понастоящем те са не по-малко от 250 хиляди. От тях над 100 хиляди не подлежат на обновяване и ще трябва да бъдат подменени. От оставащите 150 хиляди устройства – около 50 хиляди са фискални принтери, при които доработката ще е по-изгодна от закупуване на ново устройство, но и тук ще се наложи подмяна на поне 10 хиляди устройства. И още около 100 хиляди устройства, за които търговците ще трябва за изберат дали да ги обновят или да си купят нови. Практиката показва, че в много случаи е по-изгодно да се закупи ново устройство, вместо да се обновява съществуващото.
„Трудно могат да се изчислят общите разходи за постигане на съответствие с изискванията на Наредбата, тъй като все още съществуват твърде много неясноти, вкл. за цената на новите устройства и новия софтуер, както и за стойността на преоборудването на старите устройства. Почти сигурно е, обаче, че „белият“ бизнес ще калкулира милиони левове допълнителни и непредвидени разходи. Тежестта няма да е разпределена равномерно, тъй като лицата, които използват и системи за управление на продажбите в търговските си обекти, ще трябва да понесат още по-високи разходи“, отбеляза Станислав Попдончев.
Според Ясен Танев (БАРБС), трябва да се има предвид, че голяма част от софтуерите за касови апарати съдържат много функции, касаещи конкретна специфика на даден клиент, които се свеждат не само до отчитане на продажбите, но и до отчетност на персонала, управление на процеси, визуализиране на поръчки и др. На практика, липсва методологията и експертизата, за да могат контролните органи обективно и правилно да установяват съответствието на един софтуер с изискванията на Наредба Н-18. На този фон, предвижда се при установяване, че един софтуер не отговаря или е спрял да отговаря на изискванията на Наредба Н-18, контролните органи ще издадат акт и ще уведомят всички ползватели за издадения акт, независимо от това, че все още актът няма да е влязъл в сила, т.е. преди съдът да се е произнесъл по неговата законосъобразност. Такова предварително уведомяване ще доведе до това всички клиенти на нарочения софтуер да го сменят, за да не носят самите те отговорност. Дори съдът да отмени административния акт, негативните последици за производителя на софтуер ще са налице и е много вероятно да доведат до неговата несъстоятелност, категоричен бе Ясен Танев.
Според новите изисквания на Наредбата, подмяната на фискалните устройства (ФУ) и инсталацията на софтуера трябва да се случи абсолютно едновременно. Това означава синхронизация между поне 5 различни фирми (лицето по чл. 3, производителя на ФУ, производителя на софтуера, сервиза на ФУ, инсталатора на софтуера), т.е. подмяната на ФУ и софтуера би отнела твърде много време и е на практика невъзможна за изпълнение.
Друг притеснителен момент е, че се предвиждат нови основания за налагане на принудителна административна мярка „запечатване на обект за срок до 30 дни“, но този път при неспазване на реда за съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискалните устройства или интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност, вкл. и съхраняване на данни в контролна лента на електронен носител и използване в търговски обект на софтуер за управление на продажбите, невключен в списъка на одобрения софтуер. „Неприемливо е да се запечатва целият обект при първо нарушение или малозначително нарушение, или дори при нарушение, за което не е виновен собственикът или операторът на обекта, а например, някой служител“, категоричен бе Алибегов. Той даде конкретни примери от практиката си на собственик на верига от заведения за хранене, с които демонстрира нагледно как новите изисквания биха се отразили върху бизнеса и доколко са изпълними в този им вид и при тези срокове.
Д-р Николай Брънзалов от БЛС представи основните искания на браншовите и съсловните организации, а именно:
- Удължаване на сроковете, предвидени за изпълнение на изискванията на Наредбата.
- Прецизиране на използваните дефиниции и разпоредби, за да се изключат възможности за интерпретации, които не са съобразени с целта на Наредбата или биха насърчили и позволили недобросъвестни практики при контролиращите и контролираните.
- Всеки софтуер да бъде сертифициран преди въвеждането му на пазара, за да се избегнат случаите, в които един софтуер се обявява за несъответстващ на изискванията на Наредбата, преди да е осъществен съдебен контрол.
- Изменения в самия ЗДДС, според които административно-принудителните мерки от типа „запечатване на обект за срок до 30 дни“ да не се прилагат при първо нарушение.
- Въвеждането на стандарти относно сигурността на информацията, до която органите на НАП имат достъп, и ясно дефинирана отговорност на съответните органи и институции в случай на злоупотреба с такава информация или „изтичане“ на такава информация.
- Премахване на неравнопоставеността в изискванията и критериите към различните участници в търговския процес
- Премахване на дублиращите се изисквания във фискалната среда чрез въвеждане на нови системи за контрол на дейността на бизнеса.
- Модернизация на фискалния процес чрез модерна законова рамка за регистрация на плащания, продажби и фактури в контекста на електронното управление и дигиталната икономика.
Мнението на НАП
Около 330 млн. лева губи хазната годишно от неотчитане на обороти, съобщи за БНР говорителят на Националната агенция за приходите Росен Бъчваров. По думите му - срокът за въвеждане на новите правила за касовите апарати, според които продажбата ще се отчита пред данъчните до пет минути по електронен път, е напълно изпълним: “Но условието той да бъде изпълнен и спазен от всички, е да започнат всички работа в един разумен срок, защото при всички промени във фискалните устройства в последните десет години, основните трудности произтичаха от това, че работата започваше примерно 20 дни преди крайния срок, което затруднява изпълнението“, каза Бъчваров. Той допълни, че разходите на фирмите за привеждане на устройствата им в съответствие с наредбата ше бъдат признати за данъчни цели:
"Всички инвестиции, свързани с промените на фискалните системи, на софтуерите за управление на продажбите, са разходи, които се признават за данъчни цели. Т. е. държавата фактически се отказва от един проход от корпоративни данъци."
Говорителят на НАП обясни и какво предприема агенцията, за да бъдат спазени условията на документа:
"Още на 8-и октомври, по-малко от 10 дни след обнародването на наредбата, НАП е осигурила съврър, чрез който да се осъществяват тестове от производители на фискални устройства и разработчици на софтуер.
До края на тази седмица предстои всяко едно регистрирано по ДДС лице да получи персонално писмо от НАП, в което ясно и подробно са описани сроковете, предстоящите стъпки, възможностите софтуерно фискалните устройства да бъдат доработени, или ако не могат , да се види каква хардуерна промяна трябва да се извърши. Предстои до края на седмицата да публикуваме на сайта, специализирана рубрика, включително софтуерен инструмент, който позволява на всеки търговец да провери дали софтуера, който той използва, е софтуер за управление на продажбите по смисъла на наредбата.
Предстои тепърва, най-късно до края на деня днес да комуникираме с около 3 хиляди сервизни организации, които доставят и поддържат фискални системи и фискални устройства." От петък приходната агенция започна масови проверки за спазване на данъчно-осигурителното законодателство от строителните компании. Засега са установени случаи на "заплата в плик" и невнасяне на пълния размер на осигуровките:
“Но обнадеждаващото е, че няма хора към момента, които да нямат трудови договори“, допълни говорителят на приходната агенция Росен Бъчваров.
-------------------------------------
EN.bg припомня, че един фискален апарат модел 2017-2018 година , струва в рамките на 150 лв. с ДДС, с включени регистрации.
Tweet |
|