АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Компаниите - износители се обединяват
Ива Стойкова
Българските износители вече имат асоциация и големи амбиции. Българският експорт бележи ръст през последните години във всички сектори на икономиката, като се забелязва растеж и на търговията с ЕС. Износът означава устойчив растеж, подчерта Иво Тодоров /Приста Ойл/, председател на УС на Асоциацията на българските износители /АБИ/. По думите му основната роля на асоциацията ще бъде насърчаването на българския износ, от който освен всичко, зависят и много работни места.
Износът трябва да бъде ориентиран първо на регионално ниво - нещо, което компаниите вече са разбрали и прилагат, като паралелно се търсят пазари, на които България не е представена. Основни партньори на българските производители са страните от региона Турция, Сърбия, традиционният пазар Русия, както и Китай.
Основни търговски партньори
Предизвикателства
В момента изнасяме основно суровини и услуги, но според учредителите на АБИ трябва да предлагаме готови продукти, да се ориентираме към по-високотехнологични сектори, да се търсят нови ниши и пазари. Разбира се, приоритет остават вече разработените пазари и традиционните партньори, на които българските компании обаче трябва да предлагат разнообразие от стоки и услуги. Подобряването на имиджа на българските експортни услуги и продукти е сред основните предизвикателства.
Сред главните цели на Асоциацията на българските износители е национална стратегия и план за българския износ. И в момента такава съществува, но по думите на Красимир Дачев /Свилоза АД/, зам.-председател на УС на АБИ, освен някои правописни грешки, разлика в съдържанието на стратегията през годините няма. Тя изисква постоянно актуализиране, а за целта е необходимо тясно сътрудничество с държавните институции, неправителствените организации и др. АБИ има намерение да инициира и законодателни промени, свързани с насърчаването на българския износ.
За тази година са предвидени следните инициативи:
- Среща с Правителството за представяне на новата асоциация на българските износители;
- Формиране на работна група с МИЕТ за създаване и изработване на национална експортна стратегия;
- Поредица от работни срещи с търговските аташета на страните - водещи експортни пазари за българския бизнес;
- Обучение за износители (настоящи и потенциални членове) на тема ”Обезпечаване на финансовия риск при експортните сделки“ съвместно с фирма за търговско застраховане;
- Конференция “Банкови решения за експортно ориентирани компании“ съвместно с Пощенска банка.
Членство
В момента членовете на АБИ обхващат около 25% от българския износ, а целта е процентът да се вдигне в краткосрочен план до 40-50%. Членството в АБИ означава:
- Обмяна на информация, опит, ноу-хау и възможности за създаване на нови контакти;
- Специализирани маркетингови и пазарни проучвания за нуждите на фирмите - износителки;
- Увеличаване на конкурентноспособността чрез различни програми за обучение и специални инициативи;
- Лобиране или представителство на правителствено и международно ниво по важни за износителите теми;
- Информация и участие в изложения, конференции, семинари и други събития за установяване на нови бизнес контакти.
В АБИ има място за всички компании, независимо от обема или сектора, увериха учредителите. Членството е доброволно.
Tweet |
|