АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Корабните спот тарифи се сриват
Цените на най-волатилния сегмент на морския транспорт - корабните спот тарифи - се сриват, но водещите търговци на дребно, като "Уолмарт" (Walmart) и "Хоум депо" (Home Depot), не бива да очакват облекчение преди пролетния сезон, когато обичайно се предоговорят сключени контракти, посочиха експерти от бранша, цитирани от Ройтерс.
Стойността на спот тарифите, които покриват между 10 на сто и 40 на сто от презокеанските контейнерни пратки, и се считат за ключов индикатор за състоянието на сектора, е в свободно падане, докато на хоризонта се задава рецесия.
Цената за изпращането на контейнер от Азия до САЩ на спот пазара се е сринала с повече от 80 на сто от достигнатия през септември максимум - до над 20 000 долара за 40-футов (около 12-метров) контейнер, според платформата за резервации на товари "Фрайтос" (Freightos).
Големите превозвачи като "Медитерениън шипинг къмпани" (Mediterranean shipping company - MSC) и "Мьолер-Мерск" (A.P. Moller - Maersk) очакват доставка на стотици нови контейнеровози, което увеличава рисковете пред компаниите, които вече разполагат с повече кораби, отколкото са им необходими.
Въпреки това водещите клиенти на превозвачите, каквито са големите търговци "Уолмарт", "Хоум депо" и "Амазон" (Amazon), едва ли ще диктуват условията по време на преговорите около сключване на договори, които обикновено се провеждат около месец май. Това отчасти се дължи на факта, че фирмите, занимаващи се с морски доставки, искат предвидими цени, казаха експерти от бранша.
Големите спедитори "искат да знаят колко ще струва техният транспорт. Те не се интересуват от участие на (спот) пазара", твърди експертът по корабоплаване Джон Маккаун.
Същевременно от "Мьолер-Мерск", наред с други превозвачи, съобщиха на инвеститорите си, че ще продължат да поддържат ценовите нива, като отменят курсове, за да отговорят на свиващото се търсене. Компаниите също така бракуват малки, стари кораби, за да намалят общия си капацитет за пренос.
Това означава, че купувачите на доставяните по море стоки и продукти ще изпитват ефекта от по-високите цени за малко по-дълго време, обясняват браншови експерти.
"Американският потребител не трябва да очаква, че това ще доведе до огромно намаляване на цените. Това просто няма да се случи", каза Джейсън Милър, преподавател по Управление на веригата за доставки в Мичиганския държавен университет.
Превозвачите повишиха тарифите си и "пожънаха" рекордни печалби по време на пандемията от коронавируса, която доведе до нарастване на морските товари заради засиленото търсене на доставки. Много превозвачи приоритизираха товарите с по-високи спот цени, което доведе до свръхрезервирани кораби, и съответно - до увеличаване на използването на спот пазара.
Тази тенденция обаче започна да избледнява към края на 2022 г. заради намаления внос на стоки като мебели, техника и облекло.
Междувременно тарифите по дългосрочните договори завършиха 2022 г. с около 20 на сто надолу спрямо пика, достигнат по време на пандемията - над 8000 долара за контейнер, според консултантската фирма за анализи на морския транспорт "Дрюри" (Drewry). Експертите очакват през 2023 г. тарифите по договорите да намалеят наполовина в сравнение с достигнатите максимуми.
Според прогнозата тарифите ще са около 3200 долара за контейнер през тази година спрямо около 1500 долара за контейнер преди пандемията.
Няколко фактори биха могли да подкрепят по-високи тарифи в дългосрочен план, включително нови огнища на КОВИД-19 в Китай, войната в Украйна и високите разходи за труд.
Според Стив Шулт, вицепрезидент на кооператива за отглеждане на бадеми "Блу Даймънд Гроуърс" (Blue Diamond Growers), договорните тарифи няма да се върнат на нивата си отпреди пандемията. "Това е като с инфлацията", каза той и добави: "никога не се връща наистина на предишните си нива".
Tweet |
|