АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Кражби на гориво в БДЖ = 2 млн. лева
За последните две години - 2013 и 2014 г., установеният
преразход на гориво в БДЖ възлиза на общо над 2 млн.лева, посочи
на пресконференция днес управителят на БДЖ "Товарни превози"
Любомир Илиев. Настоящите ръководители на националния превозвач
казаха, че кражбите са извършвани с подкрепа от най-високо ниво
и досега няма никой уволнен от заловените нарушители, повечето
от които са само "смъмрени" и още са на работа.
Най-високото ниво, на което се е участвало в схемите през 2014
г., е директор и зам.-изпълнителен директор, каза Любомир
Илиев. По това време холдингът се оглавяваше от Кристиян
Кръстев, а Чавдар Трендафилов беше негов заместник, припомни
той. От ръководство на БДЖ все пак се застраховаха, че преки
доказателства за злоупотреби няма. Съгласуването на
количеството гориво между БДЖ и Лукойл обаче е ставало от
ръководството на превозвача и те е трябвало да знаят за
несъответствията в разходите, генериращи милиони загуби.
Илиев каза още, че от монтираните общо 53 джи пи ес системи
на локомотивите в началото на 2013 работят само 16. БДЖ
Товарни превози разполага с 53 дизелови локомотива и на час
маневреният разход е 15 литра. През 2012 г. са изразходвани
общо 8 242 литра на стойност 16 256 хил. лева, а през 2013 г.
въпреки намалената работа на дружеството, разходът се увеличава
значително и това ощетява дружеството с над 1 млн. лева. През
2014 този разход се увеличава и загубата е вече за 1 174 хил.
лева, обобщи Илиев.
От БДЖ казаха още, че при 10 пункта, на които зареждат
локомотивите на БДЖ, монтираните камери не работят.
От ръководството на холдинга изброиха мерките, които ще
предприемат за оздравяването му и пресичането на кражбите. Те
предвиждат да се намалят средните разходни норми на локомотив с
10 процента сега и с още 10 процента от началото на март. До
края на февруари всичките 53 джи пи ес устройства ще бъдат
ремонтирани.
Освен това специално звено за превенция на кражбите на
гориво и на риска ще следи за изправността на системите,
рисковите точки за източване и др., обясни Илиев. При залавяне
на нарушител той моментално ще бъде уволняван, категорични са
от БДЖ.
Предвижда се отделно на 60 локомотива да се монтират камери,
които да следят машинистите и движението на влаковете. На тях
ще бъдат монтирани и "черни кутии" като тези на самолетите. На
местата, където се зареждат локомотивите, също ще се монтират
камери. Ръководителите на БДЖ са установили и надписване на
пътни листи за извънреден труд, което е още една форма за
източване на гориво. За 2014 г. то е за 1 100 хил. лева, като
само за декември е 400 хил. лева.
Мерките, които предприемаме за 2015 лв., трябва да доведат
до спестяване на 1 млн. лева, посочиха от БДЖ. Ръководителите на
холдинга обещаха през април отново до отчетат разходните
норми, и резултатът от оповестените днес мерки да бъде
представен на обществеността.
Срещу заловените досега 35 души през 2013 и 65 души през
2014 г. души не са заведени дела, стана ясно на брифинга. За
уличените от последното разследване служители се води вътрешно
разследване и нарушителите ще бъдат предадени на прокуратурата.
Изпълнителният директор на БДЖ ЕАД Владимир Владимиров
каза, че стремежът на ръководството е за средностатистическа
европейска железница, за постигането на което трябва да има
реформи. "Далеч сме от Австрия, Германия и другите развити
държави, където в железницата се инвестират милиарди. За да
постигнем целите си обаче, БДЖ трябва да стане приоритет на
държавата", каза Владимиров. Това по думите му означава по-дълъг
хоризонт за инвестиции в железниците не по-малък от 7 години.
Така с общо 210 млн. лева инвестиции за този период, предвидени
в бюджета, ще може да подготвим обществените поръчки за нови
мотриси, посочи Владимиров. /БТА
Tweet |
|