EUR 1.9558
USD 1.7528
CHF 2.0762
GBP 2.3469
CNY 2.5001
you tube
mobile version

Крачка към дуална система в образованието

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Крачка към дуална система в образованието

mail06:00 | 14.03.2014прегледи 1556 коментарикоментари 0


Парламентът прие на първо четене промени в Закона за професионалното образование и обучение, съобщи Агенция „Фокус”. Депутатите приеха законопроектите, внесени от Милена Дамянова и група народни представители и от Валентина Богданова и група народни представители.
„За” законопроекта на Милена Дамянова гласуваха 138 народни представители, „против” – 22, 13 се въздържаха. Предвижда се регламентирането на изграждането на система за осигуряване на качеството в професионалното образование и обучение. Въвежда се Списък на защитени от държавата професии, с което се подпомага осигуряването на необходимите кадри в стратегически за страната отрасли на икономиката или услуги за личността. Създават се нови пътеки за обучение на ученици и възрастни със специални образователни потребности.
„За” законопроекта на Валентина Богданова представители гласуваха 156 депутати, без „против” и 13 „въздържали се”. Целта на предлагания законопроект е свързана с необходимостта от промяна на системата на професионално образование и обучение, която да отговори на нуждите както на пазара на труда, така и на потребностите на хората за пълноценна реализация и социално включване. Предвижда се въвеждането на система за осигуряване на качество в професионалното образование и обучение, която е в изпълнение на целите, определени в редица национални стратегически документи - Националната стратегия за учене през целия живот 2008 - 2013 г., Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищно възпитание и подготовка (2006 - 2015), Програмата за развитие на образованието, науката и младежките политики в Република България (2009 - 2013) и Националната програма за развитие-България 2020. Предвижда се въвеждането на „защитена професия”, което има за цел да промени обществените нагласи към неатрактивни професии, да създаде условия за организиране и провеждане на качествена професионална подготовка в училищното образование и да осигури на пазара на труда необходимите квалифицирани кадри.
Законът за професионалното образование и обучение е основна предпоставка, за да може да влезе дуалната система в образованието, коментира министърът на образованието проф. Анелия Клисарова. „Подготвяме се по региони, 2015 - 2016 г. не за всички гимназии, но ще започнем с пилотни проекти”, заяви министърът и обясни, че ще има комисия, която ще преценява какви професии са нужни в отделните региони на страната.
Материал на EconomyNews.bg вече е засягал темата за дуалната образователна система. В интервю Винфрид Гьошл, заместник ръководител на виенската Служба по труда, разказа за една от програмите там. Тя представлява курсове за практическо обучение на ученици, прекъснали по-рано образованието си. Някои безработни започват в държавни учреждения за чирачество, но после могат да преминат към частни фирми. 10% от финансирането по тази програма се поема от Общината, а останалата част - от държавата чрез Службата по труда. Средствата идват от осигурителните вноски за безработица, а не от данъчни постъпления.

Тясната връзка между икономиката и образованието е характерна за Австрия, се посочва на сайта на Advantage Austria. Дуалната система е комбинираща теорията и практиката и се прилага както в учителските професии, така и в средните професионални училища. Учебните планове или основните пунктове на образованието се съобразяват и нагаждат към изискванията на икономиката, а в предприятията учениците се обучават компетентно по специалността си или провеждат там стажовете и практиките си. Чрез общите проекти между училищата и икономиката, например дипломни проекти или проекти в рамките на практическата фирмена работа, резултатите от научноизследователската и развойната дейност се прилагат в практиката.

Навсякъде в Европа тази комбинация се смята за образцова и е ключов фактор за успеха на австрийския икономически модел. Чуждестранните инвеститори ценят особено високо специализираните професионални способности и умения и добрите основни познания на австрийските работници.

Австрия разполага с всеобхватна мрежа от терциерни образователни институции. Тук спадат 21 специализирани висши училища, 22 обществени университета и 13 частни университета. Специализираните висши училища, които предлагат 393 различни курсове на обучение, са особено ориентирани към потребностите на предприятията и поддържат интензивни контакти с промишления сектор. Повече от 47 % от предлаганите от тях програми за обучение са организирани с паралелно упражняване на професията.

Професионална ориентация на образователната система

Заедно с ориентацията към практиката австрийската образователна система отдава голямо значение и на специализацията. Независимо дали в средните училища с техническа или търговска насоченост, възможността за по-висока специализация винаги е налице. Така например Средното техническо учебно заведение по машиностроене предлага повече от десет различни образователни области.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg