АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Краят на евтините китайски стоки
Някои предсказват, че идва краят на евтините китайски стоки, докато други са по-оптимистично настроени, пише списание "Икономист". "Това е краят на евтините стоки", каза Брус Роковиц, главен изпълнителен директор на компанията "Ли & Фун", която е водещ износител на дрехи и стоки за бита от Азия. На фирмата се падат около 4 процента от китайския износ за Америка и значителен дял от китайски износ за Европа. Тя развива дейност в няколко азиатски държави.
Според Роковиц производството в Китай е минавало през различни етапи, всеки от които е продължавал по около 30 години. Когато Китай е бил в изолация под властта на Мао Цзедун,
компаниите в Хонконг, Тайван и Южна Корея са се специализирали в производството на стоки. След смъртта на Мао Китай отново се отворил през 70-те години на 20-и век и натрупалите опит азиатски фирми се насочили към Южен Китай. При наличието на почти свободен достъп до земя и работна ръка и на удобно пристанище и логистична база в намиращия се наблизо Хонконг те започнали да произвеждат все по-евтини стоки и да ги продават по
целия свят.
През следващите 30 години производителите в Китай съдействали за удържане на глобалната инфлация в определени граници. Но това време вече е към края си, смята Роковиц. Заплатите в Китай бързо нарастват. Засилено ново търсене, особено в самия Китай, подхранва покачване на цените на стоките. Производителите могат да намерят известно облекчение, като преместят дейността си на други места, например западната част на Китай, Виетнам, Бангладеш, Малайзия, Индия и Индонезия. Роковиц обаче прогнозира, че никое от тези места не може да
обуздае инфлацията като Южен Китай. Според Роковиц цените ще започнат да се повишават годишно с 5 процента или повече, като в близко бъдеще този процес едва ли ще спре. Това обаче може би е оптимистичен вариант. По думите му от началото на тази година стоките, изнасяни от неговата компания, са поскъпнали средно с 15 процента. Други фирми,
изнасящи азиатски играчки, дрехи и стоки за бита, съобщават за същата тенденция.
Производители от други браншове обаче виждат нещата по различен начин. На 31 май в Тайпе беше открито годишното изложение Компютекс. Хотелите бяха препълнени въпреки надутите
цени. В изложението не участваха водещи технологични компании като "Епъл" и дори тайванската Ейч Ти Си. Близо 2000 дребни търговци представиха евтини и модерни електронни продукти.
Китайските фирми имаха силно присъствие на изложението. Много от тях са от китайски райони, които някога бяха известни с производството на евтини дрехи и играчки. Сега те се ориентират към по изтънчени стоки като електроника. Някои от най-смайващите предложения на изложението бяха свръх евтини версии на глобални хитове. Можеха да се видят
таблет-компютри с операционна система "Андроид" за по 100 долара и базирани на "Уиндоус" лаптопи, приличащи на "Макбук", за по-малко от 250 долара. През 2009 г. цените на тези електронни продукти внезапно се повишиха, но изложението в Тайван предполага, че сега цените отново спадат.
.
Tweet |
|