АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Кредити: Ваканцията замени плащането на сметки
Финансирането на почивки влезе в топ 10, измествайки плащането на сметки. Това показва новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ на БНП Париба Лични Финанси, България. Броят на молбите за кредити за ваканции отбеляза ръст от близо 300% в сравнение с периода ноември 2016 г.-април 2017 г. и към момента тези кредити са на 7-о място.
Българите най-често кандидатстват за потребителски кредити за ремонт на дома, обединяване на задълженията и покупка на употребяван автомобил. Тези проекти формират близо 80% от запитванията, получени в периода май-октомври 2017 г. Сред целите в топ 10 попадат и пари в брой, покупка на обзавеждане, лечение, ремонт на дома, семейни тържества и образование.
Средната стойност на молбите за проектите от топ 3 нарасна с 9%
В новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ беше отчетен ръст от 9% на средната стойност на молбите за трите най-търсени потребителски кредити. Това са ремонт на дома, обединяване на задължения и покупка на употребяван автомобил.
Например средната сума на молбите за ремонт на дома нарасна с 8% от 5 168 лв. в периода ноември 2016 г.-април 2017 г. до 5 567 лв. през последните 6 месеца. При кредитите за обединяване на задължения се наблюдава ръст от 10%. В периода май-октомври 2017 г. те достигнаха 7 121 лв. докато през ноември 2016 г.-април 2017 г. хората кандидатстваха средно за 6 480 лв. Същата тенденция се наблюдава и при потребителските кредити за покупка на употребяван автомобил. През последните шест месеца средният размер на молбите достигна 6 071 лв. Това е ръст от 9% в сравнение с периода ноември 2016 г.-април 2017 г. , когато средната сума беше 5 567 лв.
Увеличи се и средният размер на молбите за покупка на обзавеждане. В периода май-октомври 2017 г. той достигна 3 737 лв., докато през ноември 2016 г.-април 2017 г. беше 3 504 лв.
Според експертите на компанията, потребителските кредити за финансиране на проекти като ремонт на дома и покупка на кола и обзавеждане се ползват за повишаване на жизнения стандарт. С ускоряването на икономиката, хората стават все по-спокойни по отношение на личните си финанси и кандидатстват за по-големи кредити с по-дълъг срок на изплащане.
В същото време високият интерес към кредитите за обединяване на задължения показва, че все повече българи управляват разумно семейния си бюджет и желаят да оптимизират месечните си плащания. Те се възползват от предимства като покриване на по-стари задължения при по-добри пазарни условия, фиксирана лихва за целия период на кредита, плащане на само една такса за превод и много други.
Друга положителна тенденция е устойчиво ниският дял на необслужваните кредити, което показва, че клиентите се отнасят отговорно към кредитите си и покриват задълженията си навреме. Това е знак, че доходите на хората се увеличават и, че вътрешното потребление расте.
Мъжете купуват коли, а жените финансират образование
Мъжете и жените са почти еднакво активни при кандидатстването за потребителски кредит – 51,4% срещу 48,6%. Господата най-често кандидатстват за кредити за покупка на употребяван автомобил (69% от молбите за финансиране на коли). Близо 64% от молбите за кредит с декларирана цел образование, са подадени от дами. Над 63% от посочилите като причина за кандидатстването медицинско лечение също са жени. Наблюдава се относително равенство между мъжете и жените при кандидатстването за финансиране на покупка на обзавеждане, обединяване на за задължения и пари в брой.
След 50 годишна възраст жените кандидатстват по-често за потребителски кредити
Обзорът показва, че във възрастта 20-39 г. мъжете кандидатстват по-често за потребителски кредити. Те са подали близо 57% от молбите. Във възрастта 40-49 г. се наблюдава се относително равенство между кандидатстващите мъже и жени. След възрастта от 50 години, близо 57% от молбите за потребителски кредити се подават от дами.
Снимка: pixabay.com
Tweet |
|