EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Култовите български марки

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Култовите български марки

mail14:10 | 19.07.2012прегледи 2529 коментарикоментари 0


Ива Стойкова

Хартийка от бонбон Карамел лукс и пембян конец се оказаха ключови за разследването на инспектор Тюхчев във филма „Бон шанс, инспекторе!” (1983 г.). Повод да се върнем към тази култова лента е 100-годишнината на една от най-старите фабрики в България, днес носеща името „Захарни заводи” АД, чийто продукти наистина са част от ежедневието ни.
Захарната фабрика в Горна Оряховица е създадена през 1912 г. от чешкия предприемач Рудолф Пицка. Той е едва 30-годишен по това време, но това е неговата втора фабрика на Балканите - предприятието в сръбския град Чуприя също работи и до днес. Много бързо в България Пицка създава комплекс от предприятия, обединени под името „Българо-Чехско акционерно дружество за захарна индустрия”, чието производство днес бихме нарекли безотпадно.
През 1948 г. всички фабрики са национализирани и прекръстени на „Държавни захарни заводи”. Това обаче се превръща в катализатор за създаването на „Балкантурист”, по думите на Валентина Ралева, председател на Управителния съвет и изпълнителен директор. За да компенсират чехите, българските власти им обещават безплатна почивка на Черноморието. Така се слага началото на усилено строителство на почивни комплекси, а България се превръща в предпочитана дестинация за чешките туристи.
През 2002 г. приключва успешната приватизация на предприятието с изцяло български капитал. Днес в групата влизат няколко предприятия – заводи за производство на захар, захарни изделия, етилов алкохол, печатница, собствен ТЕЦ и завод за ремонтно-механични услуги. В групата работят над 800 служители.
Емблематичните продукти на „Захарни заводи” през последните 40-50 години са локумите с розоберачката на опаковката, лимоновите резанки, бонбоните „Карамел Му”, а от 1953 г. се произвеждат лукчетата. 215 млн. лукчета са били продадени само миналата година в България. Иначе сладките продукти от Горна Оряховица имат пазар не само у нас, но и в Турция, Румъния, Русия, Молдова и Италия. Трудна се оказва 2010 г., когато дружеството се оказва на загуба от над 1 млн. лв. Още през следващата 2011 г. обаче е ситуацията се подобрява чувствително:

Консолидирана нетна печалба - 7,6 млн. лв.
Приходи от продажби на групата - 149,8 млн. лв.
Активи - 114 млн. лв.

Юбилеят ще бъде отпразнуван със старта на арт проект, за целите на който е създаден отделен сайт - www.sladki-spomeni.com. Идеята е всеки, който желае да разкаже свой спомен, свързан с някой от продуктите на компанията. През септември ще бъде открита изложба на картини и арт инсталации, вдъхновени от тези истории.

Още любопитни факти:

Една кутия захар от 1 кг. съдържа 240 бучки. При средно годишно производство, броят на бучките е 13,5 млн., което е достатъчно за построяването на жилищен блок.

При годишно производство на локум, ако го разтегнем, ще обиколим земята 3,5 пъти.

ТЕЦ Горна Оряховица е с най-високият комин в Северна България.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg