АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Купете морски имот временно и евтино
Маргарита Йорданова
С двайсет пъти са намалели чуждестранните инвестиции във ваканционни имоти у нас през втората половина на 2010 година, обявиха от „Фиабци България”, местният клон на Световната федерация за недвижими имоти Fiabci. Ако през 2007 г. чуждите инвестиции в сектора са били 700 млн. евро, сега те са едва 35 млн. евро.
„Трябва да се търсят възможности за развитие в тази област”, смята Емил Милков, представител на International Realty Group. Има интерес за инвестиции с малки бюджети, т.е. в ниския и среден ценови сегмент, като това са предимно граждани на Русия с по-малки възможности. За съжаление на този етап българския пазар не може да предложи много такива атрактивни предложения.
Два иновативни инструмента за стимулиране на инвеститорския интерес от нисък и среден клас се очертават като интересни за България. Това са Timeshare и Clubbing. Първият, Timeshare, се появява в Европа през 60-те години като способ да се разшири и развие туристическия сектор и представлява уникален продукт, в основата на който стои изключителното право да се ползват ежегодно за определен период от време ( 3 – 5 седмици), сравнително атрактивни съвременни имоти в комплекси с развита инфраструктура. “У нас тази услуга е слабо представена само от две компании по южното Черноморие. В световен мащаб обаче тя генерира оборот около 9 млрд. евро, като се очаква удвояване им”, обяснява Милков.
Друга възможност според него е т. нар. clubbing. “От началото на следващата година компанията ни ще почне да предлага тази услуга, като се фокусира на клиенти с по-малки възможности”. На практика тя представлява закупуване на дял от компания, собственик на недвижим имот. Един дял се равнява на 10 части и клиентът може да закупи, колкото дяла пожелае. Имоти, които ще се включват в тази услуга ще са от морето, планината, селските региони и големите градове. Според Милков това е една достъпна, ликвидна и гарантирана инвестиция. “По наши данни има много руснаци, които могат да инвестират не повече от 5 до 10 хил. евро във второ жилище. Тази услуга ни дава възможност да обхванем този сегмент от пазара, който в момента е свободен. Засега инвеститорите у нас са предимно купувачи на луксозни имоти”, смята Милков.
Идеята е компанията да сключва договор за съдружие със строител на ваканционни имоти. Да се създаде дружество и след набиране на нужните дялове да се закупи имот. Така собствениците на дялове си гарантират почивката, а и могат да отдават под наем своята част.
Ако преди време интерес към родните ваканционни местности имаха англичани и ирландци, сега търсенето е от страна на руснаци и скандинавци. „Англичаните се отдръпнаха от България, защото очакваха висока доходност от имотите тук, но заради кризата, лошата инфраструктура и стопанисване, това не се случи”, обясняват от International Realty Group. Купувачите от Русия обаче търсят основно имоти за себе си, като искат и те да имат различни екстри, смятат от компанията.
„Бъдещето ще изчисти слабите проекти, е мнението на представители на „Фиабци България”. Според компанията ще има имоти, които ще се продават под себестойността си, защото са построени на лоши места и няма нужната инфраструктура. „Проектите, които са качествени обаче са недостатъчни”, смятат от българския клон на Фиабци. В Поморие например са продадени над 80-90%от имотите в централната част. Според компанията има и интерес от страна и на строителни руски компании у нас. Именно заради това „Фиабци България”организира на 10 и 17 септември специални презентации и бизнес турове за руските инвеститори по Северното Черноморие. Целта е да се представят обекти, които са привлекателни за руския пазар в сегментите на луксозните имоти, жилищни имоти с разнообразни ценови диапазони.
Tweet |
|